TIMOCOM Pomoć za pokretanje: Od čega se sastoje troškovi transporta?
1. dio | Poznavanje varijabilnih troškova
Više od 90 % dobara transportira se cestom. Kako bi teret došao od točke A do točke B, potreban je špediter ili prijevoznik. Kolike troškove on može i mora izračunati za svoju uslugu kako bi roba stigla i kako on ne bi vozio za proizvodnu cijenu? Bavimo se time od čega se sastoje promjenljivi i fiksni troškovi tereta.
Osnivanje vlastitog poduzeća i dokazivanje s njim na tržištu može predstavljati velik izazov. U ovoj seriji na blogu TIMOCOM nudi pomoć pri pokretanju samostalnog poslovanja za transportne poduzetnike, špeditere i logističare. Cilj nije razvojnim tvrtkama, osobama zainteresiranima za osnivanje tvrtkei onima koji su nedavno počeli samostalno poslovati ponuditi savjetovanje za osnivanje tvrtke. Mi dajemo konkretne praktične savjete iz logistike koji trebaju pružiti pomoć za početak puta u samostalnost. U ovom članku na blogu bavimo se čimbenicima cijene koji se razlikuju od naloga do naloga: promjenjivim troškovima.
Što utječe na troškove transporta – promjenjivi troškovi
Kako kao špediter ili vozač kamiona možete optimalno izračunati svoje troškove tereta i utvrditi svoj raspon zarade? Za to je potrebno poznavati troškove tvrtke koji se mijenjaju od naloga do naloga i fiksne troškove za održavanje tvrtke te ih uključiti u svoj izračun troškova transporta. Ovisno o poduzeću i vozilu troškovi se mogu veoma razlikovati. Sljedeće čimbenike potrebno je uključiti u izračun budući da su oni različiti kod različitih naloga.
Troškove transporta ili tereta određuju udaljenost od mjesta isporuke, cestarina u mnogim europskim zemljama, troškovi goriva, trajanje i razdoblje transporta, količina i težina tereta.
Vrsta tereta
Bilo da je riječ o krutom ili tekućem teretu, teretu u komadima ili opasnom teretu: ovisno o teretu koji je potrebno transportirati, mijenja se vrsta transporta i njezina cijena. Za građevne materijale može biti potreban transport za sipak teret, a za namirnice hladnjača. Ako je riječ o robi na paletama, prikladno sredstvo za transport bio bi tautliner. U slučaju robe koju je potrebno posebno osigurati potrebno je vozilo s čvrstim zidovima pregrade za utovar.
Uz odabir sredstva za transport, obujam i težina važan su temelj za izračun radi utvrđivanja troškova transporta.
Primjerice, teret u komadima koji je lagan i malen može se utovariti jednostavnije nego velika roba koja je glomazna i teška.
Osim toga, pojavljuje se pitanje što je potrebno uzeti u obzir pri isporuci. Jesu li mjesto utovara i mjesto istovara lako dostupna mjesta i jesu li ta mjesta opremljena npr. rampom za utovar? Postoji li pomagalo za istovar na licu mjesta? Eventualno je potrebno provesti posebne mjere opreza za utovar, što utječe na cijenu ponude.
Opseg naloga
Na troškove transporta utječe i cjelokupni opseg naloga. Važno je uzeti u obzir broj paleta ili količinu u tonama, dimenzije u slučaju glomaznog tereta ili skupog osiguranja tereta i broj kubičnih metara.
Troškovi vozila
Cijene goriva za transportni nalog razvijaju se ovisno o dionici koju je potrebno prijeći. Naravno, što je mjesto istovara udaljenije, to su veći troškovi za gorivo i sve ostale materijale koji se brzo troše kao što je primjerice ulje.
Kilometri
Uz opseg naloga, još jedan čimbenik određuje cijene goriva: udaljenost od mjesta istovara.
Broj kilometara utječe na trajanje transporta tereta, što opet utječe na fiksne troškove kao što su plaće. Pri svakoj vožnji nastaju osnovni troškovi. Načelo „što je dionica kraća, to je slanje špedicijom povoljnije” nažalost ne vrijedi.
Cestarina
U mnogim europskim zemljama, kao i u Njemačkoj, potrebno je plaćati cestarinu za kamione. Pristojba za korištenje ceste koja se odnosi na određenu dionicu ovisi o klasi vozila, klasi štetnih tvari, broju osovina i prijeđenoj dionici. Cestarinu je moguće jednostavno izračunati pomoću podataka institucije koja određuje cestarinu.
Trajanje i razdoblje
Vrijeme je dodatni čimbenik. Ako se radni dani između neradnih dana ili praznici nalaze u razdoblju transporta, to produljuje isporuku. I u slučaju vožnji u inozemstvo može doći do čekanja na graničnim prijelazima ili čekanja primjerice zbog kontrola. Ako se preuzima ili isporučuje dodatni teret, predviđeno vrijeme pristizanja transporta može se produljiti, što dodatno utječe na troškove.
Cijene koje pokrivaju troškove umjesto borbe zbog cijene
Dobro proveden izračun cijene najvažniji je element svakog samostalnog poslovanja. Cijene ponude za logističke usluge mogu se znatno razlikovati ovisno o poduzeću i nalogu. Zbog toga je nemoguće dati paušalne preporuke za cijenu. U logističkoj branši konkurencija je neosporna budući da na tržištu postoje mnoga transportna poduzeća. Načelno je preporučljivo ne prodavati se poslovično „ispod vrijednosti”. Pazite na to da uračunate raspon koji pokriva troškove u svoju cijenu transporta i da insistirate na tome i u pregovorima o cijeni. Naime, s obzirom na dobre poslovne odnose i stabilnu budućnost kao poduzeće može se reći: ne provodite neki nalog za bilo koju cijenu i pod svaku cijenu. Na TIMOCOM blogu objašnjavamo zašto se svi sudionici mogu okoristiti poštenim cijenama ponude. Naime, u cestovnom prometu potrebno je plaćati cijene koje omogućuju transportnim poduzećima da voze po cijeni višoj od proizvodne cijene.
Kako biste se održali kao poduzeće, potrebno je precizno izračunati slanje špedicijom. Špediteri i logističari pri izračunu troškova moraju uzeti u obzir mnoge čimbenike. No ako su svi promjenjivi troškovi za transport poznati i ako je za njih određena cijena, već je učinjen važan korak za vođenje isplativog poduzeća. Uz promjenjive troškove potrebno je uzeti u obzir i fiksne troškove tvrtke. Ti fiksni troškovi moraju se podmiriti troškovima vožnje po kilometru. Zbog toga se u sljedećem članku na blogu bavimo fiksnim troškovima vaših transporta.