Povećajte fleksibilnost, smanjite troškove: efikasna logistika za proizvodnju i trgovinu
Oko 10 % svih troškova u industrijskim poduzećima i gotovo 30 % svih troškova u trgovačkim poduzećima povezano je s logističkim procesima. Već zbog toga poduzeća bi trebala redovito preispitivati efikasnost vlastitih procesa isporuke i provoditi optimiranje.
Svjetsko gospodarstvo rijetko je ovisilo o besprijekornim logističkim procesima toliko kao danas. U vremenima krize učinkoviti lanci isporuke ne omogućuju samo pouzdanu opskrbu robom bilo koje vrste, nego i održavanje zdravlja svih ljudi. No ako razmislimo o logistici cijepljenja tijekom prethodnih tjedana, postaje jasno i da učinkoviti lanci isporuke sami po sebi nisu dovoljni. Transport proizvoda od točke A do točke B glavna je zadaća i time standard za industriju.
Kako bi dugoročno ostala konkurentna i prvenstveno profitabilna, poduzeća bi trebala svoje postojeće i učinkovite procese neprekidno provjeravati i optimirati s obzirom na efikasnost. Logistička IT rješenja kao što je sustav Smart Logistics System tvrtke TIMOCOM, opremljena sučeljima prema sustavima za upravljanje transportom i sustavima ERP, pritom su dokazana podrška.
Informirajte o sučeljima TMS i ERP sada
Velika razlika: učinkovitost vs. efikasnost
Oba pojma sugeriraju pozitivnu i smislenu perspektivu s obzirom na procese i poduzeća. Definicije objašnjavaju znatne razlike:
- učinkovitost mjeri djelotvornost nekog procesa ili usluge, dakle odnos između ostvarenog i definiranog cilja.
- Za razliku od toga, efikasnost je mikroekonomski pokazatelj. Ona se odnosi na odnos između ostvarenog cilja i resursa potrebnih za to, npr. troškova. Pritom je korist uvijek veća od utrošenih resursa.
Za poduzeća iz područja proizvodnje i trgovine to znači da je najprije potrebno osigurati učinkovitost kako bi se nakon toga stvorila dodatna vrijednost zahvaljujući povećanju efikasnosti svih procesa u poduzeću . Pojednostavljeno, poduzeća bi najprije trebala „činiti prave stvari”, a nakon toga „činiti stvari na pravi način”. Zbog toga u nastavku objašnjavamo na temelju kojih polazišta i pitanja poduzeća iz područja proizvodnje i trgovine mogu povećati svoju efikasnost.
Uz 5 pitanja do povećanja efikasnosti
Glavna zadaća logistike definira se na sljedeći način:
isporučiti željenu robu u dogovoreno vrijeme na dogovorenom mjestu u traženoj količini i uz obećanu kvalitetu po prikladnoj cijeni pravom kupcu.
Čimbenici se najprije odnose na učinkovitost procesa s obzirom na ostvarivanje cilja. Naime, ako se samo jedan od aspekata ne provede, lanac isporuke je poremećen i nalog se smatra „neizvršenim”.
Razlikovna obilježja i šanse za povećavanje profitabilnosti pokazuju se tek kad poduzeća promatraju svoje naloge i procese i s obzirom na efikasnost tih elemenata:
- Vrijeme: Imamo li u svakom trenutku informacije o statusu isporuke svojih pružatelja usluga i partnera i možemo li na temelju toga optimalno s obzirom na vrijeme i pouzdano planirati svoje ture? Možemo li brzo reagirati na moguće probleme kao što su zastoji u prometu?
- Mjesto: Biramo li resurse kao što su prijevoznik, kamion i skladište na optimalnim mjestima kako bismo izbjegli zaobilazne putove i prazne vožnje ?
- Količina: Koristimo li kapacitete optimalno kako bismo osigurali maksimalno iskorištavanje utovarnog prostora ?
- Kvaliteta: Pronalazimo li prikladnog pružatelja usluga za svaki nalog tako da sigurnost proizvoda (npr. hlađenjem) bude zajamčena u svakom trenutku?
- Cijena: Biramo li resurse ili pružatelje usluga tako da se oni nalaze u optimalnom omjeru troškova i koristi ? Možemo li smanjiti troškove procesa i tako postati profitabilniji ili konkurentniji?
Dakle, cilj efikasnosti u lancu opskrbe je održavati procese jednostavnima najviše što je moguće, a postupno optimirati aspekte kvalitete, vremena i troškova transporta . Često se to najbrže i najučinkovitije postiže povezivanjem određenih partnera ili softvera. Prvenstveno ako se u slučaju maksimalnog broja naloga ili radi minimiziranja rizika nastoji postići raspodjela naloga među različitim partnerima. Pritom se koristi mala količina resursa, a velika fleksibilnost ubrzo stvara dodatne vrijednosti. Temelj za to je opsežan pregled vlastitih procesa.
Nešto posebno: IT rješenja poput onih tvrtke TIMOCOM
Bitna tema je smanjivanje nestašica koje mogu dovesti do kašnjenja isporuke ili izostanka isporuke. Klijenti tvrtke TIMOCOM preko burze tereta integrirane u sustav Smart Logistics System u bilo kojem trenutku mogu dinamično reagirati na upite i pronaći odgovarajuće ponude ili pružatelje usluga. Na taj način moguće je u bilo kojem trenutku reagirati na maksimalni broj naloga bez gubitka kvalitete ili brzine. Još značajniji učinak mogu očekivati klijenti koji su naloge za isporuku ili skladišta dosad u potpunosti povjeravali vanjskim suradnicima i žele steći više kontrole pomoću sustava. I transparentnost je u digitalnom svijetu važan element efikasnosti. Praćenje u stvarnom vremenu, čiji podaci se mogu upotrijebiti za izračun ETA-a , optimira primjerice procese koji zahtijevaju mnogo vremena i novca poput upravljanja rampom ili skladištem. Osim toga, smetnje u lancu isporuke uzrokovane npr. zastojima u prometu mogu se u stvarnom vremenu integrirati u procese odlučivanja ili praćenja. Tako je moguće smanjiti količinu praznih vožnji i skratiti vrijeme čekanja te istodobno povećati profitabilnost.
Za dispoziciju svoje robe već koristite sustav TMS ili ERP? Preko sučelja ga povežite sa sustavom Smart Logistics System tvrtke TIMOCOM i postanite dio logističke mreže s više od 45 000 provjerenih europskih poduzeća.