07.02.2025

TIMOCOM Transportni barometar: Negativno raspoloženje unatoč pozitivnim izgledima za prometno tržište 2025.

Sezonski pad teretnih ponuda u četvrtom tromjesečju, ali znatno iznad prošlogodišnjih razina i dobrih prognoza za europski cestovni teretni promet

HR Q4 Graphic templates Q4 2024

2024. godina završila je s blago smanjenom ponudom tereta zbog sezonskih čimbenika, no potražnja za prijevozom u Europi jest i ostaje visoka. Svatko tko je tražio kamionski prijevoz između godina morao je malo dublje zavući ruku u džep i ponuditi više cijene. U 2025. godini troškovi cestovnog prijevoza robe, a time i cijene prijevoza, nastavit će rasti. 

Na kraju godine omjer tereta i teretnog prostora nije dosegnuo ravnotežu: Udio tereta ostao je dosljedno iznad 70% do i uključujući prosinac i nadmašio je raspoloživu ponudu kamiona. U četvrtom tromjesečju 2024. bilo je 79% više ponuda tereta diljem Europe nego u istom tromjesečju prethodne godine. Ogromna potražnja dovela je do gotovo udvostručenja ponuda tereta objavljenih na spot tržištu TIMOCOM tržišta tijekom 2024. (+92%). Prema analizama Transport Intelligence Ltd. industrije poput e-trgovine, proizvodnje i maloprodaje potaknule su ovu potražnju dok su tvrtke obnavljale svoje zalihe i prevozile robu preko granica. 

Transportno tržište u Njemačkoj

U cijeloj 2024. godini registrirano je ukupno 70% više ulazaka tereta u njemačkom domaćem prometu nego 2023. godine. Unutar Njemačke, unatoč stagnirajućem gospodarskom razvoju, u Q4 je zabilježen porast ponuda tereta od 59% u odnosu na isti kvartal prethodne godine. “Neke špediterske tvrtke i prijevoznici tereta mogli su imati koristi od božićnog poslovanja, ali općenito je sektor transporta i logistike pesimističan glede nadolazećih mjeseci”, kaže Gunnar Gburek, Head of Business Affairs u TIMOCOM-u. Prema podacima instituta ifo, samo jedna od osam kompanija u Njemačkoj očekuje bolje poslovanje 2025. godine.

 

HR TB Q4 Graphic templates Q4 2024 2

Ponuda teretnog prostora u 2024. smanjena je za 12% u odnosu na prethodnu godinu

12% manje ponuda utovarnog prostora nego prethodne godine

U 2024. godini broj ponuda utovarnog prostora objavljenih na TIMOCOM tržištu smanjio se za 12% u odnosu na prethodnu godinu. Razlozi su odavno poznati: manjak vozača koji trenutno ograničava kapacitete, ali i povećani troškovi koji se ne mogu podnijeti. U proteklom tromjesečju zabilježen je porast utovarnog prostora u listopadu, kada je potražnja bila velika, u odnosu na isti mjesec prošle godine (+6%), no suština je bila da je ukupno 3% manje kamiona na TIMOCOM tržištu u četvrtom tromjesečju nego u istom kvartalu prošle godine.

Prema anketama Instituta za ekonomska istraživanja (IW), samo tvrtke iz sedam sektora ove godine planiraju zapošljavati nove djelatnike. Tu spadaju špediteri koji žele proširiti svoje ljudske resurse. "Nade prijevozničkih tvrtki u bolje poslovanje stoga nadjačavaju općenito oprezno ekonomsko raspoloženje", zaključuje Gunnar Gburek.

Popularna prijevozna sredstva u cestovnom teretnom prometu 2024.

Zavjese i cerade daleko su najčešće tražene transportne jedinice u ponudi tereta u 2024. godini. Ovaj tip poluprikolice lani je tražen u 60,3% ponuda tereta. Na drugom mjestu su mega prikolice ili jumbo kamioni sa 18,6%, odmah iza njih su termo kamioni i hladnjače sa 13,2%.

HR TB Q4 Graphic templates Q4 2024 3

Najčešće traženi tipovi poluprikolica u 2024.

Ponuđene cijene i prijedlozi cijena na visokoj razini prije početka godine

Ograničena dostupnost prostora za utovar čini dostupni kapacitet kamiona dragocjenom robom U logističkoj industriji cijene se teško dogovaraju. Ovisno o udaljenosti i zahtjevima, dostupnosti, a time i cijena ponude naručitelja kao i prijedlozi cijena potencijalnih izvođača variraju. To je bilo vrlo vidljivo u četvrtom kvartalu. Cijene prijevoza ponuđene od listopada do Božića bile su u prosjeku između 1,44 €/km i 1,74 €/km diljem Europe i porasle su za oko 20% u zadnja dva tjedna prosinca u usporedbi s prethodnim tjednima. Dakle, ako ste htjeli poslati kamion pun tereta neposredno prije blagdana ili u danima između Božića i Nove godine, morali ste ponuditi nešto više. Diljem Europe tražene cijene porasle su u prosjeku do 16,5% u usporedbi s istim kvartalom prošle godine. Cijena koju su tražili prijevoznici bila je u prosjeku viša do 18% u odnosu na isti kvartal prethodne godine. Unutar Njemačke cijene prijevoza u prosjeku su između 1,60 €/km i 1,86 €/km. Tome je pridonio i nedavni porast cijena dizela. 

Izgledi za tekuću 2025. godinu

U prvom tromjesečju 2025. očekuje se nastavak visoke transportne potražnje na spot tržištu, budući da se zbog neizvjesne budućnosti izbjegavaju dugoročni ugovorni odnosi Ne očekuje se da će omjer tereta i utovarnog prostora pasti ispod 65:35. “Budući da su uskršnji praznici mjesec dana kasnije ove godine, potražnja se neće ponovno povećati do travnja, što znači da će udio tereta tada porasti na preko 70%”, predviđa Gunnar Gburek iz TIMOCOM-a. “Cijene prijevoza također će rasti kako potražnja raste, ne samo da bi se nadoknadili značajno povećani troškovi CO2 i cestarina. 

Analitičari tvrtke Transport Intelligence očekuju da će europski cestovni teretni promet u cjelini porasti za 2,0% u realnom iznosu i dosegnuti vrijednost od preko 436 milijardi eura u 2025. godini. “Općenito, stvari ne izgledaju tako crno za europski prometni sektor. Međutim, upitno je hoće li od toga profitirati njemačke logističke tvrtke koje uglavnom posluju na domaćem tržištu jer je ovdje trenutno stagnacija“, kaže Gunnar Gburek. 

Pressemitteilungen herunterladen
na vrh