12.08.2024

TIMOCOM Transportni barometar: Ako se gospodarstvo poboljša, postoji rizik od nedostatka transportnih kapaciteta

Transportni barometar: Nedostatka transportnih kapaciteta

Unatoč slabom gospodarstvu i gospodarskim izazovima u Europi, brojke o opskrbi teretom porasle su u drugom tromjesečju 2024. Na TIMOCOM tržištu, jednoj od najvećih mreža za cestovni prijevoz tereta u Europi, ulaz tereta bio je znatno veći nego prethodne godine. 

Diljem Europe generirano je ukupno dvostruko više ponuda tereta nego u istom razdoblju 2023. (+101%) i 53% više nego u prvom tromjesečju 2024. Kao i prethodne godine, svibanj je pokazao vrhunske količine tereta (+112% u usporedbi s 2023.) i dosegao novi godišnji maksimum s prosječnim udjelom tereta od 81%. Broj ponuda tereta u njemačkom domaćem prometu u drugom kvartalu bio je ukupno 66% veći nego u istom kvartalu prethodne godine. U usporedbi s prvim kvartalom, broj ponuda tereta unutar Njemačke također je porastao za dvije trećine.

Na tržištu nedostaje kapaciteta za sve veći broj kratkoročnih prijevoza 

Posebno je velika potreba za prijevozom svake godine u prometnom mjesecu svibnju. Kako bi se nosilo s takvim brojkama, potrebni dodatni kapaciteti prvenstveno se traže na burzama tereta. Pošiljatelji i špediteri, koji inače prvenstveno koriste fiksne transportne partnere, također daju više transportnih naloga u ovoj situaciji. “Ponuđene cijene na burzama tereta obično su unosnije od čvrsto dogovorenih uvjeta”, objašnjava Gunnar Gburek, voditelj poslova u TIMOCOM-u. “Prijevoznici često nisu spremni pružiti svojim klijentima više kapaciteta po relativno niskim cijenama prijevoza. Zbog toga mnogi klijenti počinju nuditi otvorene transportne naloge na burzama tereta.”

Manjak vozača i povećanje broja stečajeva pridonose uskim grlima kapaciteta na tržištu prijevoza. Na TIMOCOM tržištu, nakon prošlogodišnjeg pada od 28% u ponudi utovarnog prostora u prvom tromjesečju 2024., u drugom tromjesečju 2024. angažirano je još 3% manje kapaciteta kamiona nego u prethodnoj godini. “Veća potražnja i rastuće cijene zapravo potiču prijevoznike na izgradnju novih kapaciteta. Međutim, loša infrastruktura i nesaglediva upotrebljivost novih pogonskih tehnologija mnoge ljude tjeraju na oklijevanje,” kaže Gunnar Gburek. "To bi moglo dovesti do zastoja potencijalno poboljšanog gospodarstva zbog nedostatka kapaciteta."

TIMOCOM preporučuje da pošiljatelji uspostave zatvorene burze tereta na kojima se mogu ponuditi dodatno tražene ture. Tamo partneri u fiksnom prijevozu koji su s njim povezani imaju priliku zatražiti trenutne tržišne cijene za te ture davanjem prijedloga cijene.

Transportni_barometar_teretni_prostor

Ponuda teretnog prostora u drugom tromjesečju 2024

 

“Ponude na burzama tereta trenutno su obično unosnije od uvjeta dogovorenih početkom godine.”, Gunnar Gburek, voditelj poslova u TIMOCOM-u

Cijene u ponudi i preporučene cijene variraju

Unutar Njemačke, cijene ponude ukinutih ponuda tereta u drugom tromjesečju 2024. bile su u prosjeku između 1,61 €/km i 1,83 €/km, ovisno o trenutnoj potražnji. Prosječna cijena u drugom kvartalu bila je 13,9% viša od tražene cijene u istom kvartalu prethodne godine. Nasuprot tome, prijedlozi cijena prijevozničkih tvrtki u drugom kvartalu pokazali su prosječne vrijednosti do 1,93 €/km. U tjednima s velikom potražnjom, tražena cijena za ture unutar Njemačke značajno je porasla. To je povećanje od 17,4% u odnosu na 2023. godinu. To znači da se cijene ponude i potražnje bitno razlikuju. “Na kraju će se obje strane vjerojatno složiti u sredini”, komentira Gunnar Gburek.

Gledajući sve europske rute, prosječna navedena cijena bila je 1,60 €/km. Prijedlozi cijena međunarodnog prijevoza, s druge strane, bili su u prosjeku do 1,58 €/km, dakle gotovo na razini ponude. Ovdje razlika nije bila tako jasna, jer dopuštaju dulje, prekogranične rute. Obično je niža cijena po km, a troškovi dizela i cestarina variraju ovisno o regiji. 

Najviše navedene cijene utvrđene su na rutama za Veliku Britaniju: Maksimalne vrijednosti za ponude prijevoza, posebno iz Švicarske, Italije i Francuske u Ujedinjeno Kraljevstvo, bile su u prosjeku između 2,34 €/km i 2,75 €/km na tjednoj bazi. Dodatni napori uzrokovani kompliciranim carinjenjem i dugim čekanjem na granicama, kao i poteškoće u pronalaženju prikladnih povratnih ruta ključni su razlozi za relativno visoke cijene.

Očekivani ljetni pad: Pad ponuda tereta do i uključujući kolovoz

Prognoza za treće tromjesečje 2024. pretpostavlja pad potražnje na transportnom tržištu. Očekuje se da će prosječni omjer tereta i dostupnog utovarnog prostora biti ispod 70:30 u tradicionalno slabijim ljetnim mjesecima u srpnju i kolovozu. S obzirom na nadolazeće božićno poslovanje, sezonska povećanja ponuda tereta vjerojatno će se ponovno zabilježiti tek od rujna nadalje. Udio tereta u TIMOCOM transportnom barometru tada bi mogao ponovno premašiti 75% i približiti se vrijednostima iz 2022. godine (vidi prognozu na slici).

 

Više informacija o trenutnoj situaciji na transportnom tržištu i transportnom barometru možete pronaći na www.timocom.com.hr. Trenutne promjene u brojkama isporuke tereta na europskim rutama također su dostupne zainteresiranim stranama u Izvješću o transportnom barometru tvrtke TIMOCOM.

Pressemitteilungen herunterladen
na vrh