24.05.2023

TIMOCOM Transportni barometar: Primjetan je prvi blagi preokret trenda

New Content Item

Sve veća potražnja za ponudama tereta i tijesnim kapacitetima unatoč većoj raspoloživosti teretnog prostora

Grafika: Razvoj udjela tereta u Europi © TIMOCOM


Erkrath, 13. travnja 2023. – Prve mjesece 2023. okarakterizirale su visoke cijene energije, suzdržanost potrošača, velike zalihe i manje pristiglih narudžbi. Ekonomski izgledi za tekuću godinu su mješoviti, a utjecaj na prometnu industriju više je nego neizvjestan.


Međutim, ako pogledate brojke transportnog barometra TIMOCOM-a za prvo tromjesečje 2023., može se uočiti blagi trend. Nakon što je u prva dva mjeseca ove godine objavljeno znatno manje ponuda tereta nego u prethodnom tromjesečju, u ožujku je taj broj ponovno osjetno porastao u cijeloj Europi s plusom od 42%. Ovo je prvi put od jeseni 2023. da je došlo do preokreta trenda u padu potražnje za utovarnim prostorom. Međutim, tromjesečje u cjelini je još uvijek 25% ispod prethodnog tromjesečja.

This is an embedded image

Grafika: Usporedba ponuda tereta u Europi iz mjeseca u mjesec © TIMOCOM


24% veća ponuda prostora za vozila u prvom kvartalu


U prvom tromjesečju 2023. došlo je do značajnog povećanja broja ponuda slobodnih utovarnih prostora . U odnosu na isto tromjesečje prethodne godine za 16% – u odnosu na četvrti kvartal 2022. vidljiv je rast od 24%. No, to je više posljedica manje raspoloživosti ponuda tereta, a ne dodatnih kapaciteta na tržištu. I dalje ih je malo, ne samo zbog manjka vozača i ukupne gospodarske situacije. Time se potvrđuje i sve veća tendencija iz prethodnog tromjesečja za sklapanjem dugoročnih ugovora s pružateljima usluga i osiguravanjem raspoloživih kapaciteta.

This is an embedded image

Grafika: Ponude utovarnog prostora u Europi povećana u odnosu na prethodni kvartal © TIMOCOM“


Općenito, interes za ugovore je porastao. To se, između ostalog, može objasniti razvojem događaja u posljednjih nekoliko godina, koji daje razlog za brigu da će cijene ponovno naglo porasti. Čak i bez velike potražnje, cijene se pokazuju robusnijima – troškovi rastu previše za to. U tom kontekstu, uspješna strategija u sljedećih nekoliko mjeseci ponekad se može sastojati od traženja raspoloživih kapaciteta na tržištu i sklapanja ugovora u prikladnom trenutku”, kaže prof.dr. Christian Kille, voditelj kolegija na Ekonomskom fakultetu Tehničkog sveučilišta Würzburg-Schweinfurt.

Osim toga, može se uočiti da je unatoč većoj dostupnosti teretnog prostora i posljedičnom povećanju konkurencije, porasla prosječna ponuđena cijena tereta u međugradskom prijevozu. U Njemačkoj je, na primjer, cijena porasla više od 7% u usporedbi s prethodnom godinom. U Europi se vidi porast od gotovo 3%. Znatno povećani troškovi više ne dopuštaju pad cijena na pretkoronsku razinu.

U postotcima, potražnja i ponuda uglavnom su uravnotežene u cijeloj Europi u prvom kvartalu ove godine. Omjer ponuda tereta i utovarnog prostora u prosjeku je bio oko 59:41. Ista slika može se vidjeti i na njemačkom transportnom tržištu.

This is an embedded image

Grafika: Udio tereta u Njemačkoj © TIMOCOM


“Iako se raspoloženje u njemačkom gospodarstvu sveukupno poboljšava, transportna industrija se posebno i dalje suočava s velikim izazovima. Mnogi klijenti već su počeli prilagođavati svoje transportne strategije trenutnoj situaciji. To se također odražava na količinu tereta,” kaže Gunnar Gburek, upravitelj poslova TIMOCOM-a.


Štrajkovi u Francuskoj imaju veliki utjecaj na susjedne zemlje

Rasprostranjeni štrajkovi koji su u tijeku u Francuskoj prekinuli su opskrbne lance poduzeća, uzrokujući kašnjenja i nestašice opskrbe. Troškovni pritisci se također povećavaju jer su prijevoznici prisiljeni koristiti alternativne rute i načine prijevoza. Blokirane ceste i granični prijelazi, kao i otkazivanje radova, ozbiljno su utjecali na kretanje robe između Francuske i susjednih zemalja. Njemačka je, kao jedan od najvažnijih trgovinskih partnera Francuske, također pogođena štrajkovima. Primjerice, prijevozi iz Njemačke (DE) u Francusku (FR) pali su za 55 posto, a u suprotnom smjeru za 61 posto u odnosu na prethodnu godinu. Očekivano, promet unutar Francuske također je smanjen. Druga bi zemlja mogla imati koristi od ovoga: Nasuprot tome, prijevozi iz Italije (I) u Francusku (FR) porasli su za 11 posto u odnosu na prethodnu godinu.


Napeta situacija oko prijevoja Brenner

Problem oko Brennera također ima značajan utjecaj na cestovni teretni promet. Brenner je jedna od najvažnijih prometnih veza između Njemačke i Italije i središnje čvorište međunarodnog robnog prometa. Zbog zastoja kamiona vozači su primorani čekati satima na nastavak putovanja i dolazi do velikih zastoja. Stoga ne čudi što je mnogim špediterima trenutačno neatraktivno ići po narudžbe u Italiju. Visoki troškovi i veliki vremenski pritisak mnogim tvrtkama otežavaju profitabilan rad. Često je potrebno pronaći alternativne rute i prijevozna sredstva kako bi se mogli obraditi prijevozni nalozi. Između ostalog, to također utječe na raspoloživi skladišni i vozni prostor. Primjerice, što se tiče odnosa Austrije (A) i Italije (I), u prvom kvartalu bilježi se pad od 68 posto.

Nasuprot tome, čini se da je posebno talijanski izvoz malo osjetio gospodarske turbulencije: To se značajno povećalo u prvom kvartalu. Sve u svemu, rast 2022., nakon korone usporio je kao što se i očekivalo. Suprotno europskom trendu, u Italiji postoji višak skladišnog prostora. Već u siječnju udio tereta u domaćem prometu pao je ispod 40%. Iako su ponude tereta u veljači i ožujku bile još u blagom padu, uglavnom su bile stabilne.


Ponuda tereta u Poljskoj prati trend

U prvom kvartalu 2023. bilo je oko 39% manje ponuda tereta u Poljskoj nego u istom kvartalu prethodne godine. U istom je razdoblju maloprodaja u Poljskoj u veljači pala za 5% na godišnjoj razini - oko 3,6% u usporedbi s prethodnim mjesecom. Pad je zabilježila i industrijska proizvodnja u Poljskoj, koja je pala za 1,2% na godišnjoj razini.

Međutim, nakon općeg razvoja u Europi, količina tereta u Poljskoj je u ožujku porasla za 40% u odnosu na prethodni mjesec. Kao važno prometno čvorište u Europi, Poljska je i dalje dinamična.


Očekivano povećanje ponuda tereta i ponuda utovarnog prostora

S obzirom na aktualna kretanja na prometnom tržištu, kao i prošle godine, u nadolazećim prazničnim tjednima za očekivati ​​je značajan porast ponude tereta i utovarnog prostora. “Ovaj trend nastavit će se do kraja svibnja, prije nego što će se stopa ponovno smanjiti krajem lipnja s početkom sezone praznika u NRW-u (pokrajini u Njemačkoj). Ostatak 2023. godine i s njom povezana kretanja trenutačno uvelike ovise o tekućim trendovima u gospodarstvu", kaže Gunnar Gburek, upravitelj poslova u TIMOCOM-u.

 Tržišni stručnjaci tvrtke TIMOCOM također redovito objavljuju aktualna kretanja i informacije s transportnog tržišta u novostima Transportnog barometra na LinkedInu. Pomoću Transportnog barometra FreightTech poduzeće TIMOCOM od 2009. godine analizira razvoj ponude i potražnje transporta u 46 europskih zemalja. Više od 154.000 korisnika objavljuje do milijun međunarodnih ponuda tereta i utovarnog prostora dnevno u sustavu Smart Logistics System na burzi tereta. Sustav pomaže više od 53.000 klijenata tvrtke TIMOCOM da digitalno optimiziraju svoje logističke procese.

Pressemitteilungen herunterladen
na vrh