TIMOCOM Transportni barometar: Početak godine uz vrijednosti iznad razine prije krize
Prvi kvartal 2021. prekoračuje vrijednosti iz prethodne godine za 58 posto – 10 milijuna unosa tereta više nego 2020. – moguće nestašice kapaciteta nakon havarije broda Ever Given
Erkrath, 15. 4. 2021. – Prvi kvartal 2021. daje povod za optimizam. Prema TIMOCOM Transportnom barometru, koji se obračunava pomoću unosa tereta iz 46 registriranih europskih zemalja, prvi kvartal nakon mirnog početka prekoračuje vrijednost iz prethodne godine za ukupno 58 posto. U cjelokupnom kvartalu uneseno je više od 10 milijuna tereta više nego u istom razdoblju 2020.
Dobar početak godine
Godina je započela padom uobičajenim za sezonu u siječnju 2021. u usporedbi s prosincem 2020. (-16 %). Ipak je u usporedbi s istim mjesecom prethodne godine prisutan ukupni rast za oko milijun unosa tereta – još prije nego što je pandemija koronavirusa počela utjecati na gospodarstvo i dovela do zatvaranja širom Europe. Taj rast u usporedbi s prethodnom godinom čak se povećao u veljači 2021., kad je zabilježeno više od 3 milijuna unosa tereta više nego 2020. Na kraju prvog kvartala ta se vrijednost u ožujku povećala za gotovo 6 milijuna unosa tereta više nego u istom mjesecu 2020. Izraženo u brojkama, usporedba prvog kvartala 2021. s istim kvartalom 2020. izgleda ovako: u siječnju 13 %, u veljači 80 % i u ožujku 91 % ponuda tereta više nego 2020. Ukupno su vrijednosti u prvom kvartalu 2021. bile za 58 posto više nego u istom kvartalu 2020.
Ipak je u ožujku prošle godine došlo do prekretnice zbog zatvaranja širom Europe koje je dalekosežno dovelo do mirovanja proizvodnih pogona i, ne računajući maloprodaju namirnica, do pada količine isporuke. Ako se broj unosa tereta u ožujku 2021. usporedi s njihovim brojem u ožujku 2019., dakle s razdobljem bez izvanredne situacije, pokazuje se da je povećanje broja unosa tereta u ožujku 2021. sa 138 posto još uvijek iznadprosječan. S obzirom na to, broj unosa nije se samo oporavio od kolebanja uvjetovanih krizom, nego se čak i povećao u usporedbi s razinom prije krize.
Snažne relacije unutar zemlje u Njemačkoj, Poljskoj i Francuskoj
U usporedbi s vrijednostima iz 2020., unutarnji promet u Njemačkoj početkom godine razvijao se izrazito pozitivno: u siječnju 5 %, u veljači 104 % i u ožujku 114 % više unosa tereta u 2021. Tako je trend unutar Njemačke tijekom prvog kvartala 2021. odražavao trend na cjelokupnom europskom tržištu. Siječanj je s obzirom na broj unosa tereta započeo laganim rastom koji se znatno povećao u veljači, a u ožujku 2021. nastavio na visokoj razini. Taj trend daje povod za nadu u povoljan drugi kvartal ako ne dođe do potpunog zatvaranja koje utječe na proizvodna poduzeća.
Slična situacija prisutna je u poljskom cestovnom prijevozu tereta. U usporedbi s vrijednostima iz 2020., broj unosa tereta na poljskom unutarnjem tržištu tijekom sva tri mjeseca značajno raste: u siječnju za 50 %, u veljači za 80 % i u ožujku 2021. za 146 %. Zbog toga je moguće pretpostaviti da se gospodarski rast u Poljskoj ponovo ubrzava. Tako je Poljska prema podacima nacionalnog zavoda za statistiku GUS prošla kroz kriznu 2020. godinu uz relativno blag pad BDP-a od 2,8 posto. Uz taj poticaj i znatne utjecaje oporavka u prvom kvartalu, moguć je nastavak tog trenda i u drugom kvartalu 2021.
I na francuskom unutarnjem tržištu u prvom kvartalu prisutan je znatan trend rasta. Godina je unutar Francuske započela padom broja unosa tereta za 11 posto u usporedbi s prethodnom godinom. U veljači je uz 35 posto došlo do osjetnog poboljšanja. Naposljetku, kvartal završava znatnim rastom od 94 posto više unosa tereta u usporedbi s ožujkom 2020.
Povećat će se nestašica utovarnog prostora
Upadljivo je znatno smanjenje dostupnog utovarnog prostora u prvom kvartalu 2021. U nekim slučajevima bilježi se pad od -3 do -25 posto. Taj negativni trend uzrokovan je velikom potražnjom za transportima. Očekuje se da će se zbog havarije broda Ever Given situacija pogoršati. Potreba za transportom u cestovnom prijevozu tereta nastavit će se povećavati, a zbog toga će slobodni utovarni prostor biti dostupan u još manjoj mjeri. „Masu tereta koja trenutno kreće prema lukama neće biti moguće u cijelosti brzo transportirati. Osim toga, kapaciteti utovarnog prostora za završnu fazu prijevoza ograničeni su. To će u sljedećih nekoliko tjedana znatno utjecati na dostupnost transportnih kapaciteta unutar Europe”, Gunnar Gburek, glasnogovornik tvrtke TIMOCOM, analizira posljedice havarije.
Pomoću Transportnog barometra FreightTech poduzeće TIMOCOM od 2009. godine u 46 europskih zemalja analizira razvoj ponude i potražnje transporta burze tereta integrirane u sustav Smart Logistics System. Više od 135 000 korisnika objavljuje do 800 000 međunarodnih ponuda tereta i utovarnog prostora dnevno. Taj sustav pomaže više od 45 000 klijenata tvrtke TIMOCOM da pametno, sigurno i jednostavno postignu svoje logističke ciljeve.