Utjecaj cijene goriva na cijenu prijevoza
Sukob u Ukrajini doveo je do značajnog povećanja cijena dizela i benzina, što utječe na prometni sektor. Kako bi ublažile visoke troškove, tvrtke su prisiljene poduzeti određene mjere.
Najveći problemi s kojima se suočava sektor cestovnog prometa su cijena sirove nafte i cijena dizela. Budući da mnoge velike logističke tvrtke strahuju da će doći do prekida uvoza nafte iz Rusije, to je postala aktualna tema jer bi moglo rezultirati još većim poskupljenjem goriva.
U nekim europskim zemljama zabilježeno je da cijena dizela prelazi dva eura po litri. Poskupljenje benzina i dizela najviše osjete vozači kamiona, no taj se skok osjeti i u sektorima izvan logistike. Cijene koje potrošači plaćaju za meso, mlijeko ili kruh koje kupuju u trgovinama porasle su jer su porasli troškovi transporta te iste robe. Što znači da je cijeli distribucijski lanac ugrožen.
U nastavku teksta analizirat ćemo posljedice po domaću i europsku logistiku u nadolazećim mjesecima te ćemo pokušati napraviti prognoze vezane uz cijenu dizela.
Stanje na tržištu danas
Danas opskrba europskih zemalja naftom ovisi o uvozu nafte iz Rusije. Europska unija uvela je sankcije Rusiji, ali te sankcije ne uključuju uvoz nafte iz Rusije. Europske zemlje uvoze čak 40% ruskog plina i oko 27% ruske nafte.
Dana 24. veljače 2022. počeo je kolaps cijelog sustava i sukob s Ukrajinom doveo je do još većeg poskupljenja naftnih derivata. U pokušaju smanjenja inflacije, svjedoci smo kako samo kod nas država iz tjedna u tjedan ograničava cijenu nafte.
Ruski i bjeloruski vozači čine značajnu radnu snagu u europskim zemljama, pa je manjak vozača posljedica ovog rata. Više od 166.000 vozača iz Ukrajine, Rusije i Bjelorusije bili su prisiljeni napustiti svoja radna mjesta što je rezultiralo smanjenjem radne snage.
Nedostatak vozača i visoke cijene naftnih derivata pridonijeli su otežanom funkcioniranju cestovnog teretnog prometa, a samim time i stvaranju pritiska na mala i velika poduzeća koja se bave prijevozom robe. Mnoge zemlje donijele su paket vlastitih mjera dok čekaju odluku Europske komisije kako bi smanjile inflaciju.
Samo neki od primjera su Francuska koja je snizila cijene naftnih derivata za 15 centi, sniženje za pojedina zanimanja ide i do 35 centi po litri. Portugal je građanima ponudio bonove od 20 eura, prijevoznicima je odobreno sniženje od 20 centi, a Italija je ograničila trošarine i dopustila popuste do 20 centi.
Njemačka je također odlučila smanjiti poreze, do 30 centi na benzin i 14 centi na dizel, dok je Poljska smanjila PDV s 20 posto na 8 posto iako ima najnižu cijenu goriva.
IT rješenja u logistici i kalkulator troškova
IT alati mogu biti kratkoročno rješenje za sve logističke tvrtke koje se suočavaju s trenutnom gospodarskom situacijom. Kod natječaja i dugoročnih potpisanih ugovora to je prilično teško izračunati, što zahtijeva detaljnu analizu ne samo troškova, već i rizika.
TIMOCOM vam može ponuditi svoju burzu tereta koja uključuje pristup stotinama tisuća ponuda teretnog prostora. Putem alata Rute i troškovi možete napraviti jasne kalkulacije i izračunati troškove izravno vezane uz vaše vozilo, što dodatno olakšava planiranje transportnih naloga, uključujući optimalne rute, planiranje vremena i optimalno vrijeme dolaska Sve usluge objedinjuje jedinstveno TIMOCOM sučelje.
Što je razlog više cijene dizela u odnosu na cijenu benzina?
Dizel se najviše koristi u Europi. Na promjenu cijene utječe činjenica da su Kina i Indija povećale potražnju za dizelskim gorivom. Kad gledamo cijene dizela retroaktivno, ovaj je naftni derivat uvijek bio skuplji, izuzev devedesetih godina prošlog stoljeća.
Tehnički i tržišni razlozi utječu na razliku u cijeni, a u vrijeme energetske krize oni postaju još izraženiji.
Dizel i benzin se u određenim količinama dobivaju iz sirove nafte. Preradom sirove nafte proizvodi se više benzina, zbog čega je njegova cijena niža. Od 2014. godine hrvatsko tržište u potpunosti određuje cijenu goriva. Vlada Republike Hrvatske je u listopadu 2021. godine prvi put posegnula za člankom 9. stavkom 2. Zakona o naftnim derivatima, odnosno donošenjem uredbe o ograničavanju cijena, nakon naglog skoka cijena nafte i derivata na međunarodnim tržištima, zbog oporavka potražnje nakon pandemije virusa korona.
Povećanje cijena prijevoza
Rast cijena od 12,1 posto, na godišnjoj razini, predstavlja značajno ubrzanje u odnosu na svibanjsku razinu od 10,8 posto. Na godišnjoj su razini najviše poskupili prijevoz (20,3 posto), hrana i bezalkoholna pića (16,9 posto). Poskupljenje goriva utječe i na cijenu prijevoza, pa su ove godine poskupjele i cestarine na autocesti koje se moraju platiti.
S poskupljenjem naftnih derivata moraju porasti i troškovi transporta za oko 10-20 posto, špediteri i logističke tvrtke su primorani da usklađuju cijene transporta s obzirom na cijene goriva.
Oslobađanjem od trošarina, refundiranjem dijela troškova i razgovorom s logističkim tvrtkama, država bi mogla pomoći. No, kako kriza cijena traje, raste i strah od inflacije, pa mnogi prijevoznici i špediteri zatvaraju svoje poslovanje i gase se.
Kada možemo očekivati pad cijena goriva?
Dokle god traje rat u Ukrajini, teško je predvidjeti cijenu sirove nafte. U doglednoj budućnosti cijene prijevoza nastavit će rasti, potaknute rastućim troškovima koje u ovom trenutku ništa ne može zaustaviti.
S druge strane, krivulja bi mogla početi padati u drugoj polovici godine. Cijene na svjetskom tržištu već polako padaju, a dužnosnici City Banka ističu da bi cijena sirove nafte do kraja godine mogla pasti na 65 dolara po barelu, ako recesija smanji globalnu potražnju.