TIMOCOM 03.02.2025
8

Trendovi u logistici u 2025. godini: 9 teza o transportnom tržištu

Trendovi u logistici: Razvoj cijena prijevoza, digitalizacija i automatizacija pomoću umjetne inteligencije i više

Interview + add Text - Gunnar Gburek - HR - 900x600px-web

Logistički izazovi s kojima se danas suočavaju špediteri i transportne tvrtke postaju logističke prepreke s kojima će se sutra suočiti trgovina i industrija. 

Mnoge prognoze koje je TIMOCOM objavio krajem 2023. godine u vezi s razvojem transportnog tržištaostvarile su se 2024. godine. Na primjer, razvoj logističkih troškova u 2024.i sve veća važnost djelomičnog i dodatnog utovara kao i, nažalost, porast stečajeva i zatvaranja poduzeća u prometnom sektoru. 

Izazovi u logistici za špeditere i transportna poduzeća danas postaju logističke prepreke trgovine i industrije sutra.

Mnoge prognoze o razvoju transportnog tržišta koje je TIMOCOM objavio krajem 2023. godine ostvarile su se u 2024. godini. To uključuje, primjerice, razvoj logističkih troškova u 2024., sve veću važnost djelomičnih i dodatnih utovara, ali nažalost i porast stečajeva i zatvaranja tvrtki u transportnom sektoru.

Na tržištu su rijetko bilježena nova osnivanja i preuzimanja, što je rezultiralo ukupnim smanjenjem kapaciteta. Stalni nedostatak vozača vjerojatno će dodatno pojačati ovaj trend i u 2025. godini, dok umjetna inteligencija u logistici neće biti rješenje za sve probleme.

Ovo su najvažniji trendovi u logistici u 2025. godini:

Kvalificirani vozači i otpremnici i dalje su rijetki, a umjetna inteligencija u logistici (još) nije zamjena

U 2025. godini na tržištu će i dalje biti teško dostupni novi i prije svega dovoljno kvalificirani vozači. Isto vrijedi i za otpremnike i djelatnike u špediciji. Iako brojne softverske tvrtke nude rješenja podržana umjetnom inteligencijom za smanjenje tereta disponentima, još će proći neko vrijeme prije nego što se ona počnu koristiti u svim špediterskim tvrtkama. A i tada je upitno mogu li doista u potpunosti nadoknaditi kadrovski manjak. 

Autonomni kamionitakođer neće biti tema u 2025., tako da će kamioni ostati sveprisutni. Stoga je važno i dalje se dobro odnositi prema postojećim zaposlenicima i pokazivati ​​im poštovanje – to bi se, usput rečeno, trebalo odnositi na društvo u cjelini, jer je njihov rad jednako sistemski bitan kao i rad zaposlenih u policiji, vatrogasnoj službi ili zdravstvu.

Cijene prijevoza rastu zbog nedostatka kapaciteta

Zbog stalnog smanjenja kapaciteta, dok su obujmi prijevoza i dalje visoki, vodi se borba za kapacitete te se za kratkoročne prijevoze moraju ponuditi više cijene.  To posebno teško pada špediterima koji su sklopili dugoročne ugovore po sadašnjim cijenama. Iako će sezonske fluktuacije rezultirati opuštenijim fazama cijena, ukupna će razina biti i ostati iznad prethodnih godina. 

Ako bi se potražnja za teretnim prostorom povećala 2025. zbog blagog gospodarskog rasta, trenutni nedostatak teretnog prostora i povezane visoke cijene, mogli bi brzo uništiti jedan ili dva izdanka gospodarskog oporavka. Roba koja ne stigne do kupca ne može se fakturirati. Osiguravanje kapaciteta dobrim postupanjem s vašim pružateljima usluga ostaje na dnevnom redu. Pomak s tržišta kupaca na tržište prodavača postaje sve jasniji.

Još više stečajeva i zatvaranja tvrtki

Unatoč sve većim cijenama prijevoza, sve više prijevoznika završava s manje novca jer se povećanje troškova teško može nadoknaditi. Neki od njih zapadaju u poslovne poteškoće i čak bankrotiraju, dok se drugi pokušavaju izvući iz bijede pokušavajući prodati svoju tvrtku. 

No, rijetko kome to polazi za rukom jer ni veće tvrtke nemaju interesa širiti se akvizicijama. Još jedan problem za mnoge male tvrtke je činjenica da je sljedeća generacija teško voljna nastaviti obiteljski posao. Do kraja 2025. godine bit će znatno manje prijevoznika tereta nego danas, a time i smanjeni kapaciteti. 

Rastući troškovi energije otežavaju dugoročne ugovore

Troškovi radnika i operativni troškovi značajno su porasli u 2024. U 2025. godini takav će se trend nastaviti, posebice u cijenama energenata i dizela, zbog sve većeg broja kriza i vjerojatnog nastavka ratova u svijetu. To će znatno opteretiti prijevoznike tereta i špeditere te će dodatno smanjiti njihove ionako niske profitne marže. Stoga će htjeti smanjiti rizik u dugoročnim ugovorima.

Također je vjerojatno da će se neki općenito rjeđe javljati na dugoročne natječaje i umjesto toga tražiti kratkoročne, unosne i manje rizične ponude putem tržišta. Nedostatak transportnih kapaciteta znači da je za mnoge klijente ovo jedini način da dođu do prijevoznika tereta, posebno u vršnim razdobljima oko Uskrsa ili Božića. Naravno, uvjeti su drugačiji od onih iz okvirnih sporazuma, od kojih neki vrijede i dulje od godinu dana.

Manje punih utovara – više djelomičnih utovara

Zbog stagnirajućeg gospodarstva, apsolutni obujam prijevoza teško će se ukupno povećati 2025. Međutim, ne očekuje se da će se broj isporuka smanjiti; proizvodne tvrtke jednostavno će biti prisiljene naručiti manje pošiljke. 

To dovodi do više djelomičnih utovara i manje jednostavnih punih utovara. To znači da postaje skuplje za klijente, a pružatelji usluga moraju uložiti znatno više truda. Na kraju, ali ne i najmanje važno, to će nažalost također dovesti do povećanja praznih vožnji,razvoja koji bi zapravo trebao ići u drugom smjeru! 

Suradnja i umrežavanje protiv uskih grla kapaciteta

Stalni pritisak na transportne kapacitete i troškove tjera sve više tvrtki da razmišljaju o međusobnom umrežavanju i međusobnom pomaganju. U ovim teškim, složenim i neizvjesnim vremenima mnogi shvaćaju da sami teško mogu napredovati. Ovdje je potrebno više suradnje. 

Ali različiti sustavi među tvrtkama otežavaju komunikaciju, prekidi medija skloni su pogreškama, a ručni logistički procesi zauzimaju jedva dostupne ljudske resurse. Stoga su sučelja i digitalne platforme sve važnije. Čak i ako to povećava transparentnost i potkopava zaštitu kupaca koja tradicionalno prevladava u logističkoj industriji: rizik od gubitka klijenata je izračunljiv s obzirom na ograničene kapacitete. U 2025. bit će još puno posla. 

Zamrzavanje Zakona o dužnoj pažnji u lancu opskrbe samo će pružiti kratkoročno smirenje

Obustava Zakona o dužnoj pažnji u lancu opskrbe samo će pružiti kratkoročno olakšanje i smirivanje. To je zato što će zahtjevi ostati na snazi ​​čak i bez kontrola, a daljnji propisi o usklađenosti zahtijevat će dodatne napore. Masovno traženo smanjenje birokracije stoga se neće dogoditi ni 2025. godine. 

Frustracija da se veliki dio birokracije svaljuje na leđa malih i srednjih poduzeća, koja nisu izravno pogođena, dovodi do sve većeg nezadovoljstva i pojačanog pritiska na prometna udruženja. No, u početku će se suočiti s nesposobnim političkim sustavom. I malo je vjerojatno da će se to mnogo promijeniti 2025. Također još nije jasno može li barem BAFA pružiti malo više jasnoće svojim najavljenim smjernicama o Zakona o dužnoj pažnji u lancu opskrbe. 

Sada je barem službeno potvrđeno da je, barem u slučaju CSRD-a, podatak o emisiji CO2 na temelju procjena dopušten. Rasprave o nedostacima u odnosu na inozemnu konkurenciju, kod kojih se zahtjevi uopće ne primjenjuju ili se mlitavije poštuju, sigurno se neće smanjiti.

Ograničeno korištenje električnih i vodikovih kamiona 

Korištenje vozila s niskim emisijama doživjet će daljnje početne pokušaje 2025. godini. Posebno srednje i velike prijevozničke tvrtke započele su praktične testove novih pogonskih tehnologija. U 2025. dodatno će proširiti testne vožnje tamo gdje smatraju prikladnim. 

Međutim, i dalje će biti neizvjesno koja će tehnologija u konačnici prevladati. Stoga to još neće biti dovoljno za značajniji doprinos smanjenju CO2 kojem se političari nadaju. Međutim, njihova će uporaba postati sve važnija, posebice za industriju i trgovinu. 

Zamjensko dizelsko gorivo HVO-100 moglo bi tu odigrati veću ulogu ako bude dostupno u većim količinama kao ekološki prihvatljivo gorivo. Unatoč brojnim zabrinutostima, ovo se trenutno čini izvedivijim od brzog širenja vodikovih ili električnih punionica.

Nema povećanja prebacivanja na željeznicu

Prijevoz prikolica ili robe željeznicom u 2025. godini gotovo da neće rasti, i to ne samo zbog infrastrukturnih prepreka. Željeznica također ima poteškoća s pronalaženjem dovoljno novih, kvalificiranih djelatnika. Kombinirani prijevoz napredovat će samo ako prijevoznici tereta prošire svoje kapacitete s prikolicama s dizalicama.

Ovdje će barem u prvoj polovici godine još biti zadrške. Tek kada se gospodarski učinak ponovno poveća, prijevozničke će tvrtke ponovno početi više ulagati. Ali samo ako političari značajno poboljšaju okvirne uvjete, to će imati dugoročan, održiv učinak na promjenu prometa. 

Samo same željeznice ili nepokolebljivi optimisti vjeruju u osjetan dodatni promet pojedinačnih vagona ili grupa vagona. Učinak željezničkog prometa u ovom sektoru je preslab, a sve manje pošiljke govore protiv prebacivanja na željeznice, ma koliko ono bilo razumno i ekološki prihvatljivo.

Rizik kibernetičkog kriminala u nezaštićenim okruženjima

Uz pomoć tehnološkog napretka poput sustava umjetne inteligencije i njihove upotrebe, kriminalcima je sve lakše pronaći nove načine za prijevaru i prijevaru. Nitko ne može jamčiti 100% zaštitu u svakom trenutku. Sigurnost IT sustava stoga zahtijeva kontinuirane mjere i redovita ažuriranja te poseban oprez zaposlenika. 

To predstavlja veliko financijsko opterećenje i trošak za osoblje, posebno za mala poduzeća. U prijevozničkoj djelatnosti poduzetnici bi trebali biti kritični, posebice kada je riječ o ponudama navodno renomiranih pružatelja usluga ili narudžbama putem e-pošte, te detaljno provjeriti informacije. Nažalost, 2025. godine i dalje će biti slučajeva u kojima će cyber kriminalci pronaći "otvorena vrata" izvan sigurnih platformi i tržišta. To se može spriječiti samo ako logistička industrija koristi sigurna digitalna rješenja , rute i mreže s provjerenim akterima koji nude veću sigurnost. 

O autoru: Gunnar Gburek

Diplomirani poslovni stručnjak Gunnar Gburek, s fokusom na trgovinu i logistiku, osvrće se na dugogodišnje iskustvo u logističkoj industriji: kao generalni direktor pružatelja logističkih usluga Hasenkamp, ​​koji je specijaliziran za komercijalne i privatne isporuke kupcima, a nedavno i kao voditelj logistike u Saveznom udruženju za upravljanje materijalima, nabavu i logistiku (BME). Od kraja 2016. godine je glasnogovornik tvrtke i Head of Business Affairs u TIMOCOM-u.

Ovo bi vas također moglo zanimati:

Postanite insider u profesiji

Redovito primajte važne članke, vrijedne stručne priloge i ekskluzivne izvještaje korisnika!


Prijava na newsletter

Pop-up image - Logistic
Želite li postati stručnjak u logistici?

Stoga primajte naše vijesti o logistici izravno u svoj sandučić. Budite prvi koji će imati koristi od naših proizvoda i ažuriranja.

na vrh