Promet tereta u Europi: oporavak krajem 2020.
9 % više unosa tereta u odnosu na prethodno tromjesečje – 2020. COVID-godina završila je s uzlaznom putanjom. TIMOCOM Transportni barometar izmjerio je rekordni broj zabilježenih prijevoza tereta u 44 europske zemlje, što je potpuno netipično za posljednje mjesece u godini. Broj prijevoza tereta povećao se za 1,5 milijuna odnosno za 18 % od studenog do prosinca.
Pratite kretanja na tržištu transporta uživo s TIMOCOM Transportnim barometrom:
Besplatno preuzimanje za Android
2020. završila s dobrim četvrtim tromjesečjem
Četvrto tromjesečje 2020. potvrdilo je pozitivna kretanja u prometu tereta koja su se dala naslutiti u rujnu 2020. Godina 2020. zaključena je s plusom od 53 % više zabilježenih prijevoza tereta u odnosu na posljednje tromjesečje 2019. Nakon rujna je u listopadu ponovno zabilježeno 10 milijuna unosa tereta. Osim toga, u mjesecima od listopada do prosinca 2020. općenito je ostvaren porast od 43 %, 47 % i 76 % u odnosu na iste mjesece prethodne godine.
Pozitivni rezultati ostvareni su primjerice u porastu uvoza iz Austrije u Njemačku, s prosječnim povećanjem od oko 175 % u usporedbi s posljednjim tromjesečjem 2019. godine. Osim rekordnog studenog (+235 %), značajne su brojke ostvarene i u listopadu s 114 % i prosincu s 175 %.
Faze zatvaranja tijekom trajanja pandemije potaknule su odlučujući zamah za učinke oporavka tijekom cijele godine. Primjerice, dok su se ponude tereta za ture iz Njemačke u Francusku smanjile za 84 % i 67 % u travnju i svibnju 2020. u usporedbi s istim mjesecima u 2019., doživjele su uspon u lipnju nakon ublažavanja strogog policijskog sata u svibnju. Samo u toj fazi 2020. godine potražnja je porasla za 16 %. Tijekom cijele godine, kao rezultat popuštanja mjera ili najavljivanja ograničenja, unosi tereta povećali su se za 8 % u odnosu na 2019. godinu.
Slične oscilacije u Transportnom barometru zabilježene su za unose tereta iz Italije u Njemačku. Nakon što je prvi val pogodio Italiju, pojačala se trgovina s Njemačkom u drugoj polovici godine. Gubici iz drugog tromjesečja uspjeli su se izbalansirati zahvaljujući plusu od 58 % u listopadu, 128 % u studenom i 139 % u prosincu.
Rumunjska na dnu
Za razliku od europskog trenda, trgovina između Njemačke i Rumunjske u završnom tromjesečju 2020. nije ostvarila dovoljan porast kako bi se izjednačili dotadašnji gubici. Iako broj ponuda tereta raste, ukupno ih je ipak bilo za 40 % manje u listopadu, za 42 % manje u studenom i za 10 % manje u prosincu, što je značajno ispod razine istih mjeseci u 2019. godine.
Na relaciji Poljska – Rumunjska uzlazni trend na kraju 2020. godine čak je potpuno izostao: u listopadu je zabilježeno -35 %, u studenom -15 %, a u prosincu -32 % unosa tereta.
Pandemija oživjela njemački domaći promet
Njemački domaći promet u posljednjim je mjesecima 2020. doživio porast od 9 % u odnosu na prethodno tromjesečje i od čak 62 % u usporedbi s istim tromjesečjem u 2019. Pritom je veliki porast unosa tereta u prosincu (+38 %) potpuno izjednačio razmjerno slabi studeni (-38 %). Zašto se ti rezultati smatraju razmjerno slabima? Zato što je i studeni 2020. bio neobično dobar u prijevozu tereta. Premašio je isti mjesec 2019. za 47 %; ali i listopad (+53 %) te prosinac (+89 %). U tradicionalno slabijem prosincu, 2020. godine zabilježen je porast od 1 % u zbroju unosa tereta, čak i u usporedbi s najjačim mjesecom prethodne godine (rujnom 2019.). Učinci pandemije u ovom se trenutku odražavaju na promijenjenom ponašanju potrošača te proizvodne i trgovinske industrije u smislu potrošnje. Trend opskrbe sirovinama i gotovim proizvodima s lokalnog područja i korištenja kraćih lanaca opskrbe pojavio se je već u proljeće 2020. godine, a sada je dobio dodatnu potvrdu.
Post-Brexit: neizvjesnosti usporavaju protok robe
Porast uzrokovan kompulzivnom kupovinom radi stvaranja zaliha u Velikoj Britaniji sada jenjava. Nedugo prije konačnog Brexita na Badnjak 2020. godine, tijekom posljednjih mjeseci godine, britanski su kupci još obavljali kupnju u EU-u. Zalihe koje je će, prema DSLV-u, njemačkom udruženju špeditera i logističara, u članku časopisa Deutsche Verkehrs-Zeitung naslova „Brexit: zatišje pred oluju” vjerojatno potrajati još dva do tri tjedna. Stoga TIMOCOM Transportni barometar još nije mogao prikazati neposredni učinak na razvoj prometa tereta. Primjerice, prema spomenutom je članku časopisa Deutsche Verkehrs-Zeitung (DVZ) od 11. siječnja 2021. poduzeće Dachser koje zastupa Jens Lengefeld, Head of Partner, Hub & Traffic Organization, „mirno doživjelo situaciju oko Nove godine”.
U tom su članku poduzeća koja posluju širom Europe kao što su Flash Europe International, Baiersdorf i BASF navela nesigurnost o odredbama vezanim za carinu kao jedan od najvećih izazova. Glasnogovornik tvrtke BASF tvrdi da „carinski postupak teče glatko”, no tu tvrdnju valja promatrati kao pregled trenutačnog stanja. Pružatelji usluga na različite načine reagiraju na povećanje broja administrativnih koraka, a time i utrošenog vremena zbog strogih kontrola i novih rutina dokumentacija, posebno u transportu hrane i kemikalija. Također se raspravlja o pitanjima povećanja broja osoblja zaduženog za promet u Velikoj Britaniji i o smanjenju broja izvoza na otok.
U kojoj će mjeri Brexit utjecati na odnose s Velikom Britanijom i Irskom – dokumentirat će to Transportni barometar. Besplatno preuzmite Transportni barometar na svoj mobilni uređaj i svakodnevno pratite razvoj događaja: