No-Deal-Brexit: posljedice za logistiku u Europi i Velikoj Britaniji
Koje posljedice bi neregulirani izlazak Velike Britanije iz EU-a imao za transporte?
Ostalo je još samo šest tjedana: iako trenutna situacija potiče nadu u last-minute-deal, Brexit bez sporazuma još uvijek nije spriječen. On bi imao teške posljedice za njemačke i europske izvoze. Što bi No-Deal-Brexit značio za logističku branšu ako jasnog rješenja nema na vidiku?
Posljedice Brexita i No-Trade-Deala za logistička poduzeća
Već početkom 2020. godine Velika Britanija službeno je napustila EU, političko prijelazno razdoblje istječe krajem ove godine. No dosad se predstavnici britanske vlade i diplomati EU-a ipak nisu mogli usuglasiti u vezi s ugovorom o izlasku iz EU-a. Učinkoviti promet tereta znatno ovisi o sigurnosti i stabilnosti. Parametri prema kojima će vozači i špediteri raditi od siječnja 2021. godine ipak ostaju djelomično nejasni.
Trenutna neizvjesnost u vezi s tijekom Brexita otežava planiranje u mnogim branšama. Za logističke procese postoje izazovi između ostalog u području propisa vezanih uz vanjsko gospodarstvo, carinu, porez na promet, ugovore i osiguranje. Ako zaista dođe do No-Deal-Brexita , trgovina s Velikom Britanijom prisilno će morati slijediti pravila Svjetske trgovinske organizacije (WTO). Sva roba i osobe tada bi se ponovo morale provjeravati na granicama, što će naposljetku dovesti do nestašice u isporuci i kašnjenja. Logistička poduzeća i poduzeća za plovidbu koja putuju iz EU-a u Veliku Britaniju ili iz Velike Britanije u EU osim toga bi morala biti obaviještena o odobrenjima i novim zahtjevima za dokumente za špeditere i ispuniti te zahtjeve. Ogroman dodatni posao za oko 17 000 kamiona koji svakodnevno koriste dionicu između Calaisa (Francuska) i Dovera (Velika Britanija). Prema studiji sveučilišta Imperial College London samo dvije minute izgubljenog vremena po kamionu mogle bi uzrokovati do 47 kilometara gužve u prometu. Samo luku Dover svakodnevno koristi više od 10 000 kamiona. Dosad je od toga samo oko četiri posto moralo proći carinu. Stroži procesi carine ovdje bi doveli do kašnjenja i dodatnih troškova: „worst-case-scenario” britanske vlade predviđa kolone s do 7000 kamiona na granici prema Kentu. Vlada je zbog toga već počela s pripremama carinskih službenika prvenstveno na rastuću navalu birokracije.
Izmjene za vozače motornih vozila iz EU-a
Tijekom pandemije bolesti COVID-19 britanska vlada već je razvila planove za uvođenje potpunih graničnih kontrola od 1. siječnja. Osim toga je ponovo pokrenut sustav „Operation Brock”: dionica autoceste u Kentu duga 25 kilometara rezervirana je za vozače kamiona u slučaju da dođe do Brexita bez sporazuma. Pomična betonska barijera ondje se može relativno brzo upotrijebiti kako bi se smanjile kolone i kašnjenje na kanalu.
Vlada je osim toga implementirala različite internetske sustave koji će postati obvezni od 1. siječnja 2021. Primjerice, vozači kamiona s više od 7,5 tona tereta najprije moraju ispuniti obrazac na internetu kako bi dobili takozvani „Kent Access Permit” (odobrenje pristupa). Na taj način potrebno je već unaprijed osigurati da su ispunjeni svi potrebni uvjeti za ulazak u zemlju odnosno uvoz. Kamioni bez odgovarajućeg odobrenja ubuduće će dobivati kaznu u iznosu od 325 eura i osim toga će morati čekati na provizornim parkiralištima dok ne budu dostupni novi dokumenti. Britanska vlada u aktualiziranom planu za buduće upravljanje granicom osim toga utvrđuje da će svim građanima EU-a od listopada 2021. godine za ulazak u Ujedinjeno Kraljevstvo biti potrebna putovnica. Naravno, to vrijedi i za sve prijevoznike tereta iz europskog gospodarskog prostora i Švicarske. Osobna iskaznica od tog trenutka više neće biti dovoljna.
Budite informirani
Budući da trenutno još uvijek postoje prilagodbe i promjene zakona, britanska vlada sastavila je eksplicitni priručnik za prijevoznike koji se od 18. 11. 2020. pripremao za uvid. Svim klijentima tvrtke TIMOCOM s nalozima iz Velike Britanije i prema Velikoj Britaniji preporučujemo da ga redovito provjeravaju.
Trenutni isječci iz priručnika:
- Licencija Zajednice: Poduzetnici iz EU-a moraju imati licenciju svoje vlastite zemlje u kojoj obavljaju djelatnost i nositi sa sobom kopiju licencije Zajednice.
- Kabotaža: Poduzetnici iz EU-a trenutno i dalje mogu provoditi kabotažu u Velikoj Britaniji.
- Dokumentacija vozača i vozila: Poduzetnici iz EU-a koji za obavljanje poslova moraju putovati prema Velikoj Britaniji, iz Velike Britanije ili kroz Veliku Britaniju moraju predočiti dokaz za osiguranje motornog vozila za svoje vozilo i svoju prikolicu.
Od 2. studenog 2020. godine osim toga postoji 45 savjetovališta na britanskim odmorištima na autocestama i različitim graničnim prijelazima. Ona trebaju informirati vozače motornih vozila o svim izmjenama i ubuduće potrebnim dokumentima na različitim jezicima.
Od siječnja 2021. godine logistika u Europi i Velikoj Britaniji postat će kompliciranija nego ikad prije jer polako postaje jasno da je No-Deal-Brexit vrlo vjerojatan. Organizacija IHK preventivno je izradila internetsku stranicu na kojoj su sažete sve nadolazeće izmjene za transportna poduzeća i prijevoznike. Preporučujemo klijentima tvrtke TIMOCOM da redovito provjeravaju i tu stranicu.