Razmjena paleta u transportu i logistici: na što morate paziti
Pri isporuci se palete s robom predaju klijentu, a vozač kamiona za to istovaruje jednak broj praznih paleta. To je ideja europske zalihe paleta. No koliko god to zvučalo jednostavno, ipak može doći do problema. Otkrivamo gdje se pri razmjeni paleta skrivaju problemi i na što je potrebno paziti.
Ona je najčešće duga 120 cm, široka 80 cm i može težiti do 1,5 t. Pri transportu i skladištenju robe paleta je neizostavna. Većina ljudi ima pred očima sliku drvene palete, prvenstveno zbog toga što je namještaj od euro paleta u posljednjih nekoliko godina postao trend. Taj drveni model je najpoznatiji – paleta koju je standardizirala udruga European Pallet Association (EPAL), s vanjske strane označena kraticama marke EUR i EPAL.
Osim toga, postoje palete za višekratnu uporabu od plastike. One su omiljenije izvan Europe. U Njemačkoj se pri transportu robe gotovo isključivo upotrebljava drvena paleta. Ona postoji u tri razine kvalitete: „nova”, „skoro nova” i „rabljena, ali prikladna za razmjenu”. Neispravne euro palete ovisno o stanju popravljaju poduzeća s licencijom udruge EPAL, a suviše oštećene palete uklanjaju se iz zalihe za razmjenu.
Zašto razmjena paleta?
Naravno, robu koja se proizvodi potrebno je transportirati kako bi dospjela do klijenta. Za siguran transport u kamionu roba se najčešće na paleti Europool pakira, veže i transportira do kamiona. U takvom slučaju će primjerice prazan kamion s praznim paletama voziti na mjesto utovara i razmijeniti praznu drvenu podlogu s robom već zapakiranom na palete. Sljedeći korak je taj da vozač s potpuno natovarenim kamionom vozi do određenog mjesta istovara. Roba se isporučuje na paletama i za to se uzima jednak broj praznih paleta. Na taj način je potrebno osigurati da na raspolaganju stoji dovoljno podloga za teret.
No iza jednostavnog principa kruženja paleta skrivaju se problemi: za transportno poduzeće kao nalogoprimca, za vozača koji provodi nalog i za primatelja istovarene robe. Saželi smo tri česta problema:
Pitanje kvalitete:
tko određuje koja paleta je prikladna za razmjenu?
Na takozvanoj potvrdi za palete zapisuju se podaci o razmjeni. Zašto potvrda za palete? Vozač i primatelj robe na licu mjesta moraju se dogovoriti koliko se paleta razmjenjuje. Samo palete koje imaju status nova, skoro nova ili rabljena prikladne su za razmjenu. No tko utvrđuje kvalitetu palete? Svaki vozač i svaki primatelj. Primjerice, ako primatelj odbije praznu paletu jer smatra da ona više nije upotrebljiva, počinju poteškoće u procesu razmjene. Primatelj tada može insistirati na tome da mu sljedećom prigodom vozač naknadno isporuči paletu potrebne kvalitete. Tako nastaju takozvani dugovi paleta.
Pitanje kvantitete:
koliko paleta vozač kamiona mora predati?
Najčešći slučaj koji sprječava transport bez problema: vozač kamiona uz svoj teret mora voziti sa sobom i dovoljnu količinu praznih paleta. Neki primatelji robe razmjenjuju palete, ali neki ih ne razmjenjuju. Uvjeti se mogu mijenjati od klijenta do klijenta. Ako vozač ne vozi sa sobom prazne palete za razmjenu jer primjerice na posljednjem mjestu istovara nije dobio palete, na sljedećim utovarima mora provesti „dugove paleta”. Mora se obvezati da će kasnije naknadno isporučiti palete. To znači više rada za transportni proces.
Koliko paleta vozač kamiona može ponovno uzeti sa sobom?
Prema principu razmjene vozač kamiona nakon isporuke robe treba ponovno uzeti podlogu za teret sa sobom. Primatelj na mjestu istovara doduše uzima robu, ali ne daje vozaču kamiona dovoljnu količinu paleta potrebne kvalitete. Dakle, palete nisu predane, predan je pogrešan broj paleta ili oštećene palete. Tu lošu situaciju potrebno je dokumentirati na potvrdi za palete i naknadno razjasniti. Čak i ako su broj i kvaliteta vraćenih paleta odgovarajući, vrijeme na rampi često je toliko kratko da primatelj jednostavno transportira prazne palete do kamiona. Podaci na potvrdi za palete mogu biti djelomično pogrešni.
Cjelokupno je ručna razmjena paleta ponekad nepraktičan proces. On čini lanac isporuke sklonijim greškama. Barem bi za upravljanje sredstvima za utovar ubuduće bilo moguće ukinuti papirnatu potvrdu za palete. Naime, razmjena paleta neprekidno se pojednostavljuje pomoću digitalizacije. Komplicirani postupak s ceduljicom i olovkom uskoro bi mogao postati prošlost. Tvrtke kao što je primjerice PAKi ili inter.PAL pojednostavljuju potvrdu za palete koju je moguće digitalno izdati i predati. To je i potrebno jer malo koje područje u transportnoj branši ima toliku potrebu za optimiranjem kao proces razmjene paleta.