Sedam najčešćih pitanja o usluzi inkaso u logistici
Ovdje ćemo objasniti kako to funkcionira i tko plaća troškove.
Nalog je poslan i račun je izdan. No, na računu nema primljenih uplata.
Jedan je od načina da izađete na kraj s neplatišama angažiranje tvrtke za naplatu potraživanja. Međutim o tome postoji mnogo nejasnoća.
U ovom prilogu odgovorit ćemo na sedam najčešćih pitanja koja zanimaju korisnike prije aktivacije usluge.
- Koliko je požurnica potrebno poslati prije traženja inkasa?
- Koje zadatke preuzima tvrtka za naplatu potraživanja?
- Kako angažirati poduzeće za inkaso?
- Kako funkcionira postupak inkasa?
- Za što tvrtka za naplatu potraživanja nema ovlasti?
- Koliko košta naknada za inkaso?
Tko snosi troškove naknade za inkaso?
Ako nije drukčije određeno ugovorom, potraživanja dospijevaju odmah. Unatoč tome, plaćanja često izostaju. Razlozi su za to različiti, ali posljedice su neugodne za obje strane. 30 dana nakon dospijeća na snagu stupaju odredbe o kašnjenju u plaćanju. Svi vjerovnici imaju mogućnost otići korak dalje te, primjerice, angažirati tvrtku za naplatu potraživanja kako bi došli do svog novca. Pritom trebate znati ovo:
1. Koliko je požurnica potrebno poslati prije traženja inkasa?
Prema EU Direktivi, nakon isteka roka plaćanja nije potrebno slati požurnicu. Plaćanje se odmah smatra zakašnjelim te se može angažirati pružatelj usluge inkasa.
Više nema potrebe za požurnicom, no to je svakako dobar korak za održavanje poslovnog odnosa. Međutim, ako nakon drugog podsjetnika na plaćanje dužnik i dalje ne odgovara ili ne plaća, mogli biste razmotriti profesionalno upravljanje potraživanjima.
2. Koje zadatke preuzima tvrtka za naplatu potraživanja?
Tvrtka za naplatu potraživanja provjerava činjenično stanje obaju strana te može nastupiti kao neutralni posrednik. Tvrtka pregledava poslane račune te može obavijestiti naručitelja o tome radi li se o potraživanju za koje se može pokrenuti postupak.
Profesionalno upravljanje potraživanjima također pomaže klijentima da dobiju svoj novac i brine se o komunikaciji s dužnikom. Ono pomaže u razjašnjavanju činjenica i/ili naplati dugovanja. Usto, tvrtka za naplatu potraživanja ima pravo pregovarati o alternativnim načinima plaćanja ovisno o želji vjerovnika.
Ona smije biti aktivna prilikom naplate novca. To konkretno znači da to od dužnika može zatražiti da plati potraživanja.
3. Kako angažirati poduzeće za inkaso?
Svatko ima mogućnost samostalno se pobrinuti za vlastita potraživanja. O tome možete doznati više u TIMOCOMovom prilogu koji dajetri savjeta za upravljanje potraživanjima. To znači i kontaktirati klijenta i podsjetiti ga na obvezu plaćanja. Međutim, korisno je obratiti se nekome tko ima iskustva ili, još bolje, tko se je specijalizirao za ovu industriju. Špediteri i logističari bi prilikom donošenja te odluke trebali obratiti pažnju na relevantne informacije. Aktivacija se uglavnom provodi jednostavno, putem e-pošte ili obrasca na internetu. Da bi tvrtka za naplatu potraživanja mogla obaviti svoj posao, moraju se dostaviti potvrde o potraživanjima. Dakle, računi koji nisu podmireni, ugovor za prijevoz tereta i slično. Kada je navedena dokumentaciju prikupljena, preostaje još samo potvrditi zahtjev za aktivaciju usluge inkasa. Tim za inkaso onda može započeti sa svojom profesionalnom obradom potraživanja.
4. Kako funkcionira postupak inkasa?
Nakon što predate potvrdu zahtjeva i sve relevantne dokumente koji objašnjavaju situaciju, poduzeće za inkaso pregledat će slučaj.
Prvo provjerava jesu li dokumenti činjenično točni. Je li rok plaćanja stvarno premašen za 30 dana? Je li prjavljena šteta? Ima li neplaćenih računa? Tvrtka za inkaso na temelju računa provjerava je li zahtjev neosporan i zakonit.
Zatim stupa u kontakt s dužnikom. Dužnik ima priliku izjasniti se o situaciji i zauzeti stav. On može potvrditi ili poništiti zahtjev te predati dokumente sa svoje strane. Prilikom korespondencije mogu se, na primjer, ugovoriti obročna ili djelomična plaćanja.
5. Za što tvrtka za naplatu potraživanja nema ovlasti?
Tvrtka za inkaso nema sudske ovlasti, to jest dužnika ne može ni na što osuditi ili od njega sama zahtijevati izravno plaćanje. Ona može od dužnika tražiti da izvrši isplatu dugovanja ako je dugovanje neosporno. Ako je zahtjev opravdan, dužnik mora vjerovniku platiti izostalo plaćanje.
Stoga se ovlasti tvrtke za inkaso ne razlikuju od ovlasti prvobitnog vjerovnika. Kao pružatelj usluga, ona jednostavno vjerovnika oslobađa prepiske s dužnikom. Iako ima teoretsko znanje za posredovanje u ovakvim situacijama, tvrtka za naplatu potraživanja nije pravni savjetnik. Ako slučaj zahtijeva sudski proces, tvrtka za naplatu potraživanja iz njega se izostavlja.
6. Koliko košta naknada za inkaso?
Ako se logističko poduzeće odluči za profesionalno upravljanje potraživanjima, iznos troškova je ograničen. Troškovi se temelje na pravilniku o tarifama odvjetnika koji određuje fiksnu cijenu. Obrada inkasa može koštati od polovice do najviše dva i pol iznosa te tarife. Pravni je temelj za obračun visina iznosa potraživanja. Čak i u ozbiljnim ili posebno složenim slučajevima, naknada za obradu može biti najviše 2,5 x iznosa tarife. No često se procjenjuje njezin prosjek od 1,3. To isprva zvuči složeno, ali može se brzo izračunati.
Primjer: Pretpostavimo da obavljeni prijevoz nije plaćen. Iznos računa je 500 eura. Naknada za naplatu duga ovog umjereno teškog slučaja od 1,3 zakonske tarife odvjetnika iznosi 58,50 eura.
7. Tko snosi troškove naknade za inkaso?
Mnogo je razloga za neplaćene račune, no neplatiše bi trebali znati da stvaraju probleme i opterećenje. Primjerice, pisanje i slanje požurnica može prouzročiti birokratske i financijske troškove. Vjerovnik može tražiti da dužnik u cijelosti nadoknadi troškove.
EU Direktiva jasno određuje prava i obveze o tome što valja učiniti ako račun nije plaćen. Mi iz TIMOCOMa u ovom smo prilogu za vas pripremili pravne detalje o financijskoj odšteti. Njih je osobito važno poznavati u međunarodnoj industriji kao što je logistika.
Sažetak
Otvoreni računi svakako se moraju platiti, osobito zbog pouzdanih poslovnih odnosa. U slučaju da se to ne dogodi, važno je znati svoja prava i mogućnosti. Aktivacija usluge inkaso uspješan je način da upravljanje potraživanjima povjerite stručnjacima.
U transportnoj i logističkoj industriji upravljanje potraživanjima predstavlja izazov zbog toga što je riječ o međunarodnoj djelatnosti sa sudionicima koji govore različitim jezicima. Usluga Međunarodni inkaso tvrtke TIMOCOM stoga se je specijalizirala za podršku svojim klijentima širom Europe. Djeluje kao neutralan posrednik na 27 jezika i pomaže u rješavanju situacija s neplatišama.
Ovo bi vas također moglo zanimati:
Što s otvorenim računima? Vaša prava i obveze u slučaju kašnjenja plaćanja jednostavno pojašnjeni.