Novosti 25.01.2022
8

Zakon o lancima opskrbe i UN-ovi ciljevi za održivost – ključni podaci i 5 ideja za održivost transporta i logistike

TIMOCOM Održiva logistika

Organska moda, održivi pokloni, klimatski neutralna putovanja – ponašanje potrošača šalje jasnu poruku. Nažalost se Njemačka nalazi na četvrtom mjestu zemalja s najvećim ekološkim otiskom i postavlja samo pet od 100 najodrživijih poduzeća diljem svijeta. Ovdje stupa na snagu Zakon o dubinskom ispitivanju lanaca opskrbe (LkSG) . On njemačka poduzeća obvezuje na klimatski neutralno i etično djelovanje u globalnim lancima opskrbe te u prvoj fazi stupa na snagu 2023.

Tvrtka Corporate Knights iz Kanade svake godine analizira održivost poduzeća diljem svijeta – s gore navedenim otrježnjujućim rezultatom za Njemačku.

Zbog čega je tako? Postaviti se kao održivo poduzeće trenutno je dobrovoljno. Vjerojatno je već tu razlog: dobrovoljno ne znači hitno. Poduzeće za savjetodavne usluge za upravljanje lancima opskrbe Höveler Holzmann 2020. godine provelo je studiju pod vodstvom njemačkih srednjih poduzeća te onih uvrštenih na burzu. Ona je pokazala: samo deset posto poduzeća na koje se odnosi Zakon se dosad pridržavalo svih zahtjeva za održive lance opskrbe . Prema tome većina poduzeća ne bi mogla pratiti Zakon LkSG.

Ovaj članak kratko navodi ključne podatke zakona, pokazuje promjene i potencijale za poduzeća za transport i logistiku te daje poticaje poduzećima kako za sebe koristiti UN-ove ciljeve za održivost kao pomoć za snalaženje u promjenama.

Zakon o dubinskom ispitivanju lanaca opskrbe (LkSG) – ključni podaci

Vrijeme teče. Nakon što u Francuskoj, Nizozemskoj, Velikoj Britaniji i SAD-u već postoje zakoni o lancima opskrbe, njemačko je Savezno vijeće 25. lipnja 2021. donijelo odgovarajući zakon za Njemačku. On je pravilnik za njemačke producente i njemačke podružnice stranih poduzeća za 

  • pridržavanje smjernica o ljudskim pravima te normi za zaštitu okoliša kod izvoza u ili uvoza iz inozemstva,
  • osiguravanje transparentnosti unutar globalnih lanaca opskrbe, počevši sa sirovinama.

Stupit će na snagu u dvije faze:

  • siječnja 2023. za poduzeća s više od 3000 zaposlenika
  • siječnja 2024. za poduzeća s više od 1000 zaposlenika

Poduzeća s manje od 1000 zaposlenika zakon o dubinskom ispitivanju lanaca opskrbe ne pogađa izravno. No, to ne znači da ona ne moraju poduzimati mjere. Naime, kao pružatelji usluga, prijevoznici i podizvođači oni su izravno uključeni u lanac opskrbe.

Održivost mora biti dokaziva

Tko se zauzima za održivost i komunicira ju, ubuduće će ju morati i dokazati. Tko to ne može, mora računati s posljedicama. Jer, svi sudionici u procesu dužni su javiti prekršaje kada saznaju za njih. Za nadzor je nadležna njemačka Savezna služba za gospodarstvo i kontrolu izvoza (BAFA) koja određuje i kazne za prekršaje. To mogu biti novčane kazne, ali i isključenje iz dodjele poslova. Međutim, zakon omogućava i potporu države za poduzeća koja mjere održivosti dobrovoljno provode

Zakon LkSG: regulacija, ali i motivacija

Zakon LkSG nije izričito usmjeren na usporavanje lanaca opskrbe i sprječavanje uključenih. Upravo suprotno: održivost i transparentnost u lancu opskrbe postaju dužnost za sve sudionike. Oni za koje nije obavezno smiju se višestruko, dobrovoljno pridružiti kako bi ostali konkurentni. Zakon je i prikladno sredstvo za motivaciju poduzeća da se aktivno pozabave tom temom te da ga dožive kao šansu za sebe.

Naime, država se zakonom brine da i sama ispuni obveze. Jer

  1. i na državnoj razini postoje globalni trgovinski odnosi te
  2. država potiče mjere koje poduzeća dobrovoljno provode.

Sudjelovanje kao dobavljač: poduzeća transporta i logistike

Pružatelji usluga transporta i logistike u nadolazećoj strukturi bit će pojačano u fokusu. Svojom ulogom dobavljača i pružatelja usluge kao izravni ugovorni partner poduzeća koja proizvode, tj. trguju u njihov su proces stvaranja vrijednosti uključeni neposredno. Ili su uključeni posredno, npr. kao podizvođači.

Uvjete rano pretvoriti u konkurentsku prednost – još se može dobrovoljno

Konkurencija ne spava. Tko sudjeluje u lancu opskrbe poduzeća gore navedenih veličina, od 2023. također se mora održivo usmjeriti. Naravno, to je povezano s naporom, organizatorski i financijski.

Međutim, prednosti su jasne:

  • visoka otpornost pomoću čvrstog upravljanja rizicima,
  • poslovanje usmjereno prema budućnosti,
  • podizanje reputacije vlastitog poduzeća kod poslovnih partnera,
  • povećanje privlačnosti kao poslodavac,
  • pozicioniranje za ljudska prava i zaštitu okoliša.

Sve to nadodaje na povišenu konkurentnost  prema poduzećima koja djeluju održivo. Da budemo precizniji: poduzeća koja ne uključe održivost u svoje procese i ne provode ju dosljedno dugoročno sama sebe otpisuju.

UN-ovi ciljevi za održivost: pomoć pri snalaženju za pružatelje usluga transporta i logistike

17 UN-ovih ciljeva za održivost predstavlja prekretnicu u povijesti održivosti. Uspostavljeni su u okviru sastanka na vrhu UN-a za održivi razvoj u rujnu 2015. u New Yorku i pokrivaju tri stupa održivog razvoja socijalni, ekološki i ekonomski. Pod sloganom „Prema održivoj Europi do 2030.” odvojeno su objašnjeni sadržaji pojedinačnih ciljeva na internetskoj stranici njemačkog Saveznog ministarstva za gospodarsku suradnju i razvoj (BMZ), navedeni primjeri za provođenje te predstavljeni projekti potpore.

Ciljne skupine su

  • države,
  • civilno društvo,
  • znanost,
  • gospodarstvo,
  • svaka pojedinačna osoba.

Zakon o lancima opskrbe iz ovog kataloga može se smatrati mjerom.

Zakon o lancima opskrbe i UN-ovi ciljevi za održivost – ključni podaci i 5 ideja za održivost transporta i logistike

5 UN-ovih ciljeva za održivost za transport i logistiku

Načelno je svih 17 ciljeva postavljeno toliko široko da poduzeća iz svakog od ciljeva mogu izvući mjere za sebe.

Evo 5 primjera:

1. „Zdravlje i dobrobit” (Cilj 3)

Bavi se zdravstvenom skrbi svih ljudi, ali i utjecajima koji utječu na dobrobit i zdravlje. U to se ubrajaju onečišćenje zraka, vode i tla.

  • Izračunajte svoju ekološku bilancu. Tako ćete utvrditi koliko su visoke npr. emisije vašeg poduzeća i gdje ih možete smanjiti. Jako sredstvo kod poduzeća za transport su nove tehnologije koje dugoročno zamjenjuju motor s unutarnjim izgaranjem u kamionima i tako potiču cilj „dekarbonizacije“.
  • U ovu kategoriju ulaze i zdravstvene ponude za zaposlenike. Bilo za radnim stolom ili za volanom: ljudi puno sjede i opterećuju svoja leđa. Kao poslodavac možete, primjerice, organizirati radionicu za zdrava leđa u suradnji sa zavodom za zdravstveno osiguranje .

2. „Kvalitetno obrazovanje” (Cilj 4)

Potrebno je postići kvalitetno, dugoročno obrazovanje za sve ljude neovisno o njihovoj pozadini.

  • Ako obrazujete, možete spriječiti manjak stručnjaka. Mnoga zanimanja u sektoru transporta i logistike su zanimanja s formalnom izobrazbom; matura ili studij nisu nužni za sve. U vezi s time, oslobodite se slike tipičnih muških ili ženskih poslova. Vaša dobit: motivirani budući stručnjaci.
  • Usavršavajte svoje zaposlenike. Kako biste ostali konkurentni i ukorak s vremenom, trebali biste uložiti u aktualno stručno znanje ili u daljnji razvoj svojih zaposlenika. U konačnici je to uvijek investicija u vaše poduzeće. Uostalom: postoje i usavršavanja na temu održivosti.

3. „Čista voda i higijena” (Cilj 6)

Cilj između ostalog utvrđuje da pristup čistoj vodi i higijenskim sanitarnim uslugama svakom čovjeku treba biti omogućen.

  • Da je posao vozača kamiona tjelesno naporan i pristup urednim sanitarnim čvorovima nije uvijek dostupan postalo je očito u pandemiji. Ako imate mogućnost vozačima ponuditi uredne sanitarne čvorove, bila bi to jedna početna točka u okviru ovog cilja.

4. „Dostupna i čista energija” (Cilj 7)

Pristup obnovljivim izvorima energije trebao bi biti olakšan, a izvori energije pristupačniji.

  • Nemate solarne ćelije na krovu i ne zagrijavate svoj ured pomoću geotermalne energije? Održiva energija i drugim putem može doći do vašeg poslovanja. Postoje mnogobrojni ponuđači zelene struje i osim toga npr. ponuđači klimatski neutralne mreže koju je moguće koristiti i za priključke u poduzećima.

5. „Industrija, inovacije i infrastruktura” (Cilj 9)

Modernizacija i investicije u održive strukture kao i tehnologije trebale bi se postići ovim ciljem, posebice uzimajući u obzir područja energije i prometa.

  • Ekonomični motori jedna su mogućnost, izbjegavanje praznih vožnji, konsolidiranje transporta i digitalizacija transportnog procesa još su tri. Za to je prikladno korištenje sustava Smart Logistics System tvrtke TIMOCOM u kojemu pravno obvezujuće transportne naloge možete obavljati potpuno digitalno.

Doživjeti i provesti održivost kao šansu

Za neka je poduzeća prošla godina počela kako bi obavili pripreme potrebne za Zakon o lancima opskrbe te aktivno uvodili promjene. Bez brige, taj proces promjene nitko ne mora provoditi sam. Poduzeća za savjetodavne usluge na zahtjev vam pomažu pri izradi ekološke bilance, postavljanju koncepata održivosti s odgovarajućim mjerama, izradi proračuna koji obuhvaća radnu snagu te pri uvođenju klijenata.

Kodeks ponašanja kao obveza na održivo djelovanje

U jednom od prvih koraka klijentima i partnerima možete dostaviti svoj vlastiti Code of Conduct, odnosno kodeks ponašanja. Sve više poduzeća zatraži jedan od svojih poslovnih partnera kako bi osigurali da svi sudionici na njihovom lancu opskrbe svoje poslovanje vode u skladu s održivosti. Mnogobrojni predlošci za takav kodeks stoje na raspolaganju na internetu te ih je moguće obogatiti vlastitim sadržajima.

Uključivanje bliskog poslovnog okruženja: zaposlenika, klijenata, partnera

Ne samo težiti istom cilju, već i sudjelovati u promjenama – važna točka kada se radi o održivosti, jer nitko ne može sve sam. Stvorite zajedničko razumijevanje, objasnite, zašto su ti koraci nužni. Postavljajte i sami pitanja: kako si vaši zaposlenici zamišljaju tu temu u poduzeću? Koje mjere iz privatnog života možete prenijeti na poslovanje? Jesu li vaši partneri i klijenti spremni plaćati više za održive usluge? I ako da, koliko?

Vrijeme je da uložimo u budućnost

Trenutne brojke pokazuju da njemački potrošači održivost kao kriterij pri kupnji sve češće upotrebljavaju: to se u potpunosti odnosi na 12 posto (u odnosu na 2017.: 9,5 posto), velikim dijelom na oko 29 posto (u odnosu na 2017.: 25,5 posto). Cijene proizvoda s oznakom pravedne trgovine pritom su često daleko iznad prosjeka. U skladu s time predanost održivim proizvodima pokazuje i tendenciju potrošača na spremnost da na to potroše više.

Ponašanje potrošača, gospodarstvo, uloga zemalja, etika i svijest o okolišu – sve se mijenja u korist održivosti. Sudjelujte u promjenama sada.

Podrobne detalje o Zakonu LkSG kao i ispravke netočnih informacija o zakonu dostavlja internetska stranica njemačkog Saveznog ministarstva za gospodarsku suradnju i razvoj (BMZ). Osim toga je njemačka Agencija za gospodarstvo i razvoj pripremila širok katalog pitanja, također na temu novčanih kazni.

Tvrtka TIMOCOM pripada poduzećima koja već od svog osnutka potiču održivost i pritom između ostalog provode točku digitalizacije. U sustavu Smart Logistics System digitalno su prikazani pokretanje transporta, njegova dodjela i planiranje. Aplikacijski programi burza tereta kao i praćenje pomažu vam s učinkovitom popunjenosti i planiranju tura. To štedi resurse i optimira procese.

Informirajte se sada i isprobajte bez obaveze

Postanite insider u profesiji

Redovito primajte važne članke, vrijedne stručne priloge i ekskluzivne izvještaje korisnika!


Prijava na newsletter

Pop-up image - Logistic
Želite li postati stručnjak u logistici?

Stoga primajte naše vijesti o logistici izravno u svoj sandučić. Budite prvi koji će imati koristi od naših proizvoda i ažuriranja.

na vrh