Izazovi i mogućnosti digitalizacije opskrbnog lanca
Umrežavanje digitalnih sustava u transportnoj i skladišnoj logistici industriji i trgovcima nudi brojne mogućnosti za veću troškovnu učinkovitost, ali se oni rijetko koriste.
Unatoč mnogim naporima, komunikacija između naručitelja prijevoza i poduzeća za transport ili logistiku uglavnom je analogna. Digitalizacija se često zaustavlja kada dođe do prekida u komunikaciji. Rampa za utovar je dobar primjer toga. Palete i otpremnice prelaze s jedne ruke na drugu, potpisuju se i tek tada roba mijenja područje odgovornosti. Još je dug put do digitalizacije opskrbnog lanca. Ipak, osobito u vrijeme pandemije, potpuno digitalizirani postupak u ovoj bi situaciji (sučelju) imao neprocjenjivu prednost.
Zašto naručitelji prijevoza i logistički centri za pretovar još uvijek posluju kao u „dobra stara vremena” kad smo već odavno u s kupcima i poslovnim partnerima u mnogim drugim područjima svakodnevnog života digitalno umreženi? Razlog tome je: Postojeća sučelja za obradu postupka od ulaska odnosno izlaska robe pa sve do vozila za transport složena su i komplicirana. Komunikacijski kanali između vozača i zaposlenika u skladištu također su u skladu s time. To znači da puno podataka o narudžbi i dalje treba unositi ručno. Rijetko kad je moguće izravno prenijeti podatke iz sustava upravljanja skladištem ili Warehouse Management System (WMS) u sustav upravljanja transportom (TMS) ili obrnuto. Često jednostavno nema potrebnih sučelja. Osim toga, mnogi programi nemaju mogućnost automatske komunikacije s drugima.
Međutim, posebno u trenutnoj iznimnoj situaciji uzrokovanoj koronavirusom, izravan kontakt vozača i zaposlenika u logistici predstavlja povećan zdravstveni rizik. Nije ni čudo što mnoga poduzeća to pokušavaju izbjeći koliko god mogu. Osobni kontakt u postupku pretovara i rukovanja uopće može biti opravdan samo uz strogo poštivanje sigurnosnih i higijenskih mjera. Međutim, sasvim je moguće predati robu bez kontakta tijekom utovara i istovara. Sve što je za to potrebno je odgovarajući softver s odgovarajućim sučeljima.
Ne ide bez sučelja
Ta sučelja postaju sve važnija za poduzeća duž opskrbnog lanca. Kako bi se oblikovao što isplativiji i vremenski učinkovitiji opskrbni lanac, potrebna je opsežna digitalizacija, koja obuhvaća čitav put, od proizvodnje, preko skladišta i transportne logistike, sve do kupaca. Što ovaj virtualni put više prerasta u stvarnost, to je lakša mogućnost nadzora i vizualizacije opskrbng lanca, bez papira, a samim tim i bez prekida komunikacije. Zahvaljujući potpunoj digitalizaciji svih informativnih procesa koji se odnose na narudžbe, opskrbni lanac postiže više učinkovitosti i transparentnosti, (ključne riječi: End-to-End-Visibility) što značajno povećava sigurnost i performanse. Logistički se procesi stoga mogu povezati s, danas uvelike automatiziranim, procesima u intralogistici.
Ključna je jasna definicija podataka koji se razmjenjuju
Bitna točka funkcionalne digitalizacije i uspješnog umrežavanja jasno je definiranje svih podataka koji se prenose. Svi programi imaju vlastiti izvorni kod kojim se definiraju svi parametri. Započinje se s unosom podataka tvrtke, zatim slijedi opis i težina tereta i na kraju unos načina plaćanja. Kako bi programi partnera razumjeli jezik druge strane, potrebno je aplikacijsko programsko sučelje ili, skraćeno, API. Ti programi osiguravaju ugovornim partnerima da preko različitih softverskih rješenja lako razmjenjuju svoje podatke o narudžbi. Svaki je detalj jasno opisan. Riječ je o detaljima poput jasne definicije jedinica težine. Mora biti jasno je li prijevoz naveden u tonama ili kilogramima. Ovaj jasan opis odnosi se na sve podatke koje je potrebno razmijeniti tijekom opskrbnog lanca. Digitalni lanac opskrbe u stvarnosti mora odgovarati 1:1. Samo se tako mogu razmjenjivati podaci bez grešaka.
Svaki zaposlenik mora biti uključen u digitalizaciju
Koji se preduvjeti moraju stvoriti kako bi veza između logističkih procesa povezanih s transportom i lokacijom uspjela? Kako bi bilo moguće savršeno virtuaizirati stvarnost, potrebno je uključiti svakog zaposlenika. Jer, ako nema transparentnosti na svim razinama, naručiteljima prijevoza te transportnim i logističkim poduzećima teško je digitalno pratiti dnevno opterećenje. Pritom je često riječ o sitnicama koje ponekad znaju samo radnici u skladištima, vozači i dispečeri. Čak su i informacije o tome u koje vrijeme je najbolje obratiti se kupcu i koji su mu dokumenti obavezno potrebni, od presudnog značaja za optimalan proces digitalizacije i uspješnu transformaciju.