Transportno tržište 14.07.2021
8

Faktoring, leasing i kredit u transportu i logistici

Mišljenje stručnjaka na temu financijskih instrumenata u sektoru transporta

Kredit, leasing, faktoring – kako koristiti ove instrumente u sektoru transporta?

Da bi tvrtka, i to ne samo prijevoznička tvrtka, mogla poslovati i uspješno se razvijati, treba joj odgovarajuće financiranje. Glavni izvori stjecanja potrebnih sredstava u ovom su slučaju: leasing, kredit i faktoring. Transportna tvrtka predstavlja jedan specifičan organizam. Morate znati koje financijske instrumente koristiti i u koje svrhe, kako bi tvrtka mogla profitabilno poslovati. Upravo o tome ćemo razgovarati s financijskim stručnjakom Marekom Saganom, vlasnikom Sagan Consulting.

Koji čimbenici određuju način financijskog upravljanja u prijevozničkom poduzeću?

Kako biste karakterizirali specifičnost poslovanja  prijevozničkih tvrtki?

Istina je, prijevozničke tvrtke imaju svojih specifičnosti.  Ako bilancu uzmemo kao odrednicu, u njoj nalazimo dvije glavne stavke: prijevozna sredstva i potraživanja. Sljedeću skupinu možemo opisati kao "ostalo". Dijelatnost prijevozničkog poduzeća je kapitalno intenzivna. Možemo pretpostaviti da trošak jednog radnog mjesto iznosi oko 500 000 PLN, računajući tegljač s poluprikolicom. Ovo je jedno radno mjesto za jednog zaposlenika. Da se ne zavaravamo - tvrtka neće učiniti čuda s jednim vozilom. Dakle, trebamo više vozila. Budući da jedno košta pola milijuna, morat ćete uložiti oko 10 milijuna PLN za 20 vozila. Flota nije brojna, a iznos je prilično velik. Uz to, ako optimistički pretpostavimo 30-dnevni rok plaćanja usluge prijevoza, možemo planirati da se jednomjesečni promet financira preko potraživanja. Štoviše, prije nego što će poduzetnik ispostaviti račun, mora prije toga pokriti troškove za gorivo, vozača i leasing, tek tada, prilikom obavljanja usluge prijevoza, može računati da će novac polako početi stizati. Gledajući iz aspekta takve strukture prijevozničkog poduzeća, izuzetno je važno održavanje financijske likvidnosti, pa stoga potrebno je koristiti financijska sredstva na takav način da bi tvrtka mogla raspolagati što većim novčanim resursama.

Leasing u transportu

Počet ćemo s onim što je neophodno u transportu: to su vozila i leasing koji se često koristi za njihovu nabavu. Zašto bi se upravo pomoću ovog instrumenta trebalo financirati nabavu voznog parka?

Cijene leasinga nisu visoke, a zasigurno nisu veće od troškova samog financiranja kredita. To je instrument namijenjen financiranju flote. Ovom prilikom vrijedi napomenuti da mnogi ocjenjuju kvalitetu leasinga, tj. je li povoljan ili nije, putem zbrajanja svih naknada. Što je suma bliža 100%, to je bolje. Ali to nije u potpunosti točno; važan element su troškovi stjecanja sredstava za financiranja, tj. da početna naknada treba biti što niža, a po mogućnosti nula, dok bi vrijednost otkupa trebala biti što veća. To znači da su rate leasinga dovoljno niske i da na početku nema naknade koja će zamrznuti kapital potreban za poslovanje.

Zašto bi ova posljednja rata morala biti visoka?

Neki kažu da ako odrede na kraj malu ratu i izvrše otkup, na primjer za tisuću zlota, nakon toga prodaju automobil sa zaradom , dakle da će se isplatiti. Međutim, prvo biste trebali razmisliti zašto mogu otkupiti za 1000 PLN. Ne zato što mi je leasing tvrtka toliko simpatična i ove je akciska prodaja, već zato što sam ovu konačnu cijenu imao podijeljenu na rate i svaki sam mjesec preplatio određeni iznos. To znači da je financiranje preko leasinga manje, jer su veći troškovi leasinga. Također se tvrdi da kada je otkup visok, trgovac možda neće imati sredstava za to. Međutim postoji također mogućnost produženja leasinga. Isto tako možete otkupiti vozilo i prodati ga sljedeći dan i na takav način brzo povratiti novac. Radi se o tome da se što manje sredstava angažira u financiranje flote, jer će nam to pružati priliku da ovim novcem financiramo svoje aktivnosti na drugim mjestima. Dakle je najbolje platiti što manje na početku, a što više na kraju. Naravno, leasing tvrtke vas pokušavaju uvjeriti da će u situaciji plaćanja na početku poduzetnik proći jeftinije, ali to baš i nije tako. Da, nominalno plaćamo manje, jer se kamate računaju na niži iznos,ali u stvari koristimo niži iznos financiranja, što pogoršava likvidnost, a likvidnost je važnija. Također ću spomenuti da korisno je odabrati operativni leasing za kupnju vozila, pri čemu se cijelu ratu računa kao poslovne troškove, iako u pogledu bilance ovo nije nužno.

Faktoring – rješenje za transportne tvrtke

Koje je najbolje rješenje za financiranje potraživanja?

Što se tiče financiranja dugotrajne imovine - definitivno najbolje rješenje predstavlja leasing, dok u odnosu potraživanja – faktoring i ove dvije stavke trebale bi se financirati u maksimalnom iznosu, koliko uspijemo u tu svrhu dobiti. Kao što sam rekao, mala naknada i male rate znače da se većina voznog parka financira preko leasinga, a ne preko klijenata, a isto tako bi trebalo biti i u odnosu na potraživanja. Zahvaljući tome, imamo manje elemenata imovine koji se moraju financirati prekokredita i vlastitog kapitala. Zašto? Pošto krediti imaju najviše ograničenja od svih navedenih rješenja. Kredit nije od gume i neće pokriti ovakvu poziciju kao što su potraživanja. Faktoring nije puno skuplji od zajma, ali pralelno s sve većim volumenom potraživanja može se povećati, jer je limit faktoringa, između ostalog, u korelaciji s iznosom potraživanja. Dakle, faktoring je fleksibilno rješenje.

Ima li od faktoringa još nekih koristi?

Svakako, brža plaćanja predstavljaju izravnu korist, a u nastavku prodaja i dalje ostaje na višoj razini nego kada je bila bez faktoringa. Slijedi ubrzavanje priljeva na ime potraživanja i time povećanje prodaje. Mehanizam je sljedeći: pošto brže stižu novčana sredstva, možemo ih brže okretati, tj. izvoditi više usluga i zahvaljujući tome i više zaraditi.

Krediti u sektoru transporta

Vraćajući se na zajmove, koju bi vrstu kredita  prijevoznička tvrtka prije svega trebala koristiti?

Što se tiče prijevozničke tvrtke, to će prije svega biti zajmovi za obrtna sredstva. Naravno, ako tvrtka ima vlastitu poslovnu zgradu, neke nekretnine, trebala bi koristiti dugoročne zajmove.

I tada bi kao jamstvo došla hipoteka?

Da. I u ovom slučaju, što je rok duži, to je bolja situacija, jer što dulji rok za vraćanje novca, to bolje. Međutim, ukoliko tvrtka ne koristi vlastitu zgradu jer je iznajmljuje, ostaju nam zajmovi za obrtni kapital.

Zajam za obrtni kapital - kakav je ovo kredit?

Najčešći je zajam u vidu prekoračenja po tekućem ražunu koji se obnavlja svake godine. Međutim, vrijedi pokušati ispregovarati financiranje za razdoblje dulje od jedne godine. Na primjer, jedna od banaka u Poljskoj nudi takav proizvod - višenamjensku kreditnu liniju, pod nazivom „LKW,” a riječ je o kreditu odobrenom na 3 godine. Dio povučenog kredita otplaćuje se mjesečno, ali kada se dio ovog limita otplati, može se i dalje koristiti ta sredstva. Na primjer, imam limit od 2 milijuna i vratio sam milijun, ali ovaj mi novac opet treba, u ovom slučaju mogu ovaj otplaćeni milijun ponovno uzeti za sebe. Jedno upozorenje: obzirom da postoji određeni rok otplate, ukoliko ponovno iskoristim već otplaćena sredstva, onda će se iznos rate povećati.

Kako funkcionira ovakav standardni kredit u vidu prekoračenja po tekućem računu?

Imajući ovu vrstu kredita, povlačim sredstva kad mi zatreba, a račun se dopunjuje iz tekućih prilijeva. Ovakvo rješenje djeluje kao vrsta amortizera. Naravno, dobro odabrani kredit je onaj koji se ne koristi do kraja cijelo vrijeme. Ako je to slučaj, nešto nije u redu. To su glavne vrste financiranja u cijelom nizu kredita. Prilikom uzimanja kredita važno je da osiguranje istih ne glasi na ime potraživanja, jer ako ih osiguramo na ovaj način, ta potraživanja nećemo moći koristiti za faktoring. Ovdje jamstvo ovisi o tome kako tvrtka pregovara s bankom i kakav je njezin položaj (u smislu pokazatelja koji opisuju njezinu financijsku situaciju). Međutim, kao jamstvo može služiti mjenica ili promet na računu. Ako je situacija teža, mogu se uključitizaložna prava na vozilima nakon zakupa, tj. ona koja je tvrtka već kupila u okviru leasinga i postala njeno vlasništvo, mogu postojati i jamstva, iako savjetujem da se ne koriste osobna jamstva dioničara ili drugih subjekata.

Na što treba obratiti posebnu pažnju prilikom potpisivanja ugovora o kreditu?

Važno je da se ne blokiraju vlastita potraživanja koja će biti potrebna za faktoring i ne jamčiti privatnim vlasništvom. Također izbjegavati pružanje medjusobnih jamstva s drugim tvrtkama. Svi u prvom redu obraćaju pažnju na kamate i provizije, naravno da je to važno, ali vrlo bitan element su konvenante, tj. uvjeti koji definiraju što tvrtka obvezno mora uraditi, a što ne smije. Vrijedi ove konvenante pažljivo proučiti kako bismo doznali da li postoji zapis za koji znamo da ga je nemoguće održati. O ovoj vrsti odredbi mora se pregovarati još u fazi potpisivanja ugovora. Nepoštivanje ugovornih konvenanta obično može rezultirati poslijedicama - (osim raskida ugovora), povećanjem kamatne stope ili smanjenjem iznosa financiranja.

Financijska kondicija prijevozničke tvrtke

O čemu se još vrijedi pobrinuti u kontekstu financiranja poslovanja prijevozničke tvrtke?

Naravno, radi se o financiranju putem trgovačkih kredita. Tu spadaju, na primjer, kartice za gorivo. Vrijedi prebaciti sve moguće pozicije u režim odgođenog plaćanja. Naravno, ovo je moguće u situaciji kada tvrtka ima odgovarajući financijski standing (financijsku kondiciju).

Zašto je financijska kondicija (standing) prijevozničke tvrtke toliko važna?

Jeru ovakvoj situaciji će nas naši dobavljači moći osigurati, tj. imati će osigurani limit potraživanja, a tada će se naša tvrtka moći financirati preko dobavljača, a ako je standing slab, morat ćemo sve plaćati ranije.

Koji pokazatelji ukazuju na stabilnu financijsku kondiciju transportne tvrtke?

Kad je riječ o kondiciji (standingu), postoje četiri skupine pokazatelja koji definiraju: profitabilnost, operativna učinkovitost, zaduženost i likvidnost. S tačke gledišta potencijalnog vjerovnika, najbitniji su pokazatelji likvidnosti i zaduženosti. Upravo se ti elementi uglavnom uzimaju u obzir. Rentabilnost je također važna, jer vjerovnik mora imati jamstvo da je tvrtka u stanju otplatiti svoj dug, kamate itd. Vrijedi proučiti ove pokazatelje barem u tromjesečnom razdoblju. Mi ovo radimo za naše klijente. To je svojevrsno financijsko praćenje tvrtke. I banke to isto rade. Zahvaljujući tome, tvrtka zna u kojem smjeru ide i što sve treba ispraviti. Zahvaljujući tome ima svojevrsno ogledalo u kojem može vidjeti sebe. Svjesna je kako je vide i drugi, npr. financijske institucije. Ako to zna, to je već pola uspjeha. A budući da je prijevoz kapitalno intenzivan, tvrtke kojima nije stalo do stabilnog standinga imaju ograničen pristup tom kapitalu, veće troškove i ograničene limite.

Keywords:

Postanite insider u profesiji

Redovito primajte važne članke, vrijedne stručne priloge i ekskluzivne izvještaje korisnika!


Prijava na newsletter

Pop-up image - Logistic
Želite li postati stručnjak u logistici?

Stoga primajte naše vijesti o logistici izravno u svoj sandučić. Budite prvi koji će imati koristi od naših proizvoda i ažuriranja.

na vrh